Grand opening.

Vi pratade lite om trädgårdsland på kaffepausen i skolan idag. Åtminstone jag blev riktigt ie att få börja planera, plantera och rensa ogräs. Nåja, det där sista ser jag inte fram emot mycket, men det ska göras, och jag tycker det är ganska avkopplande, bara man hittar tiden!



I år tänkte jag utvidga örtagården när den ändå måste fixas upp så den inte faller sönder helt. Jag  tänkte att jag kanske också skulle mura runt trädgårdslandet med tegelstenar också, när jag ändå är på gång. Är det någon som sitter på tegelstenar?

I förra årets potatisland blir det bönor i år, och så blir det ett nytt potatisland straxt bakom uthuset. Hade jag tänkt, och jag tror att Daniel är med på noterna, det är han som vill ha potatisen nämligen, och man ska ju helst inte odla potatis flera år i rad på samma ställe.

…men innan vi tar itu med potatislandet har vi ju vårprojektet att jobba med. Vi har ett område med jätteparkslide som liksom väller över jordgubbslandet och gör att området ser igenväxt ut. Jag vill ha det städat i trädgården, så de här tänkte vi gräva bort så fort marken tinar upp. Vi försökte gräva upp de här monsterväxterna redan ifjol, men då fanns inte orken då vi samtidigt höll på med terassen och trappflytten, så jag vet att det här kommer vara en riktig utmaning!

I år har jag dessutom 1000kvm mer att ta hand om, sammanlagt 2000kvm, för brorsan lär då inte rensa ogräset i sin trädgård här bredvid. Och där ska det tas bort lite spiraeor, syrenhortensior och gamla bärbuskar.

Det är nu trädgårdssäsongen börjar!

Leave a Reply

