Örter och andra växtligheter.

Det börjar vara skralt med citrontimjan i frysen nu. Jag tror det är en ört jag ska satsa lite mer på till sommaren så att vi har ordentligt hela nästa vinter. Tips! Om ni förresten odlar örter, så skördar ni på vintern (eller vart efter på sommaren), hackar och sätter i glasburkar i frysen, då hålls de fina och fräscha och de kladdar inte ihop med varandra heller. Jag har persilja, gräslök, kinesisk gräslök, timjan och citrontimjan i min frys.
Som ni ser så avnjöt vi en underbar kvällsmat här ikväll! Fisken tillsammans med gurka och tunntunna potatisklyftor. Det är så gudomligt! Potatisklyftorna har vi börjat göra istället för franska, och det är till och med godare! Man skivar bara potatisklyftor riktigt tunt, sätter dem i en påse med lite olivolja, salt och peppar och skakar om. Sedan breder man ut potatisskivorna på bakplåtspapper på en plåt och gräddar i ugnen i sisådär 200gr i 20-25 minuter (varmluftsugn).

Fröna från passionsfrukten, som jag sådde här i februari började gro efter kanske en vecka, och sedan har de växt, fler har grott och nu börjar det ju se riktigt lovande ut där i min ugnsform!

Nu ska jag sluta blogga för idag, och istället sätta mig i soffan med en trädgårdstidning och en plantkatalog!
Leave a Reply

