8 timmars utomhusgym

April, maj och juni är antagligen de månader jag uppskattar allra mest på året. Speciellt de två första, när all energi som lagrats under vintermånaderna ska ut. Ut, ut, ut, och det direkt det går att göra något annat än skotta snö på utsidan.

Jag hämtade Adam från förskolan idag, och så fick jag ju en hjälpreda på samma gång då också i mitt trädgårdsarbete. Han hjälpte oss när vi körde skräp till ekorosk, han hjälpte mig att byta däck på skottkärran och dra ris till släpvagnen. En mycket hjälpsam och social kusin.

Jag har ingen aning om det går att flytta fruktträd så här bara i början av april, men nu gjorde jag det iallafall, så får vi ser hur plommonträdet beter sig i år. Det kan ju knappast bli sämre med skydd för både nord- och östvinden… om man jämför med en blåsig plats utan skydd åt något håll. Jag byggde också en blombänk i köksträdgården nu ikväll. Skottkärran utsattes för hårt jobb direkt den kom i användning för säsongen när jag kånkade stenar från ena änden av gården, till köksträdgården. Och det var inga små stenar heller det var frågan om.

Jag tror vi här i Nykarleby hör till zon 4 om jag minns rätt… men eftersom varje trädgård har tre zoner (en över och en under den “riktiga” zonen) så borde det vara zon 3 i köksträdgården där det väldigt sällan blåser, och solen ligger på hela eftermiddagen och kvällen. Så, därför plockade jag ut mitt och mammas olivträd så får de stå där och gotta sig i solen på dagen, och kölden på natten.

Örtagården höll på att falla isär efter två säsonger, så nu placerade jag om de återkommande örterna bredvid plommonträdet så där tills vidare. Jag ska få fyra planteringslådor istället för en stor, så då blir det enklare att odla och hålla reda på. Jag tänkte att det kunde passa bra med gräslöken och timjan i samma låda som plommonträdet, så vet jag att jag inte ska gräva alldeles för mycket där.

Som ni ser har gräslöken (andra bilden) hunnit en bra bit på vägen, tack vare att jag haft ett fönster över örtagården nu ett par veckor. Och för första gången visar den kinesiska gräslöken  (första bilden här ovan) också att den är en perennaört! Och eftersom båda gräslökstuvorna, den kinesiska gräslöken och också timjan hade kommit igång så pass bra, så byggde jag ett provisoriskt växthus åt dem där bredvid plommonträdet, bara så att de inte skulle ta så illa upp av flytten.

Petra undrade om Daniel tycker om trädgårdsarbete, eller om han helt enkelt bara är tvungen att göra det med en trädgårdsmästarfru. Okej, riktigt så ställdes inte frågan, men så omformulerade jag den.
Jag frågade helt kallt om han tycker om trädgårdsarbete, och han sa: “Ja, he e jo kul att göra na fysiskt arbeit å si na resultat åv e“. Och det kan man ju förstå, med det sitta-stilla-framför-en-dator-hela-dagen-arbete som han har.

Och det är ju faktiskt tur att han tycker om både mig och trädgårdsarbete, för det är nog något han hamnar på lite nu som då när jag börjar med mina “små” projekt. Ofta innebär mina projekt också lite tyngre moment, som att såga ner något träd, flytta stora stenar eller skotta stora lass med jord. Så jag är riktigt glad över att ha en så hjälpsam man med mig i trädgården på kvällarna.

På bilden här ovanför håller Daniel på att sätta upp ett nät av armeringsjärn som ska fungera som spaljé i den nya sten-blombänken. Jag tänkte liksom att det kunde växa något klängande där i sommar. Exempelvis törnrosas kjortel eller något liknande.

Slutligtvis påbörjade jag en likadan stenblombänk på österväggen så att björnbärsbusken, klätterhortensian och de tre clematisarna ska trivas lite bättre… men den avslutas någon annan dag.

Jag vet en kropp som kommer ha träningsvärk imorgon, men det kanske man får ha efter 8 timmars utomhusarbete. Vem behöver gymkort egentligen?!
4 thoughts on “8 timmars utomhusgym

  1. Du känner mig ju ganska bra redan…kanske hörde du mitt tonläge i frågan,he he. Nämen det är ju jättebra för honom faktiskt med tanke på hans stillasittande arb. skönt att röra på sig då, och att få vara utomhus. Jättebra för dig det då oxå!;)

Leave a Reply

