Den långa dagen.

Långfredag, eller good friday som det står i de engelskspråkiga kalendrarna. Och det firar vi med lite fina påskliljor på köksbordet och på trappan. De där bellisarna och murgrönan jag planterade i krukor på trappan här för några dagar sedan vattnade jag också, och det var ju dumt, för de frös. Vattna alltså inte om ni ska ha något på trappan, och  det är kanske därför lökväxter är att föredra, som i princip klarar sig på det vatten som kommer från himlen.

Jag var också en sväng till jobbet idag och band en brudbukett tills imorgon. Det är liksom det optimala att binda buketten en dag på förhand, så hinner den kylas ner emellan, utan att bli dålig. Färgerna var lite otippade, men det blev jättesnyggt, och förstås, så kan jag inte visa er buketten förrän imorgon när paret som ska ha den, är äkta makar. Men då ska ni få se vad det är jag pratar om, och vad det är som jag blev så nöjd över.


Sedan när jag hade jobbat färdigt var vi utomhus en stund, och jag lockade med mig den där gubben jag bor med också, fastän han kanske helst hade varit inomhus. Någon av katterna hade påskpyntat gräsmattan, och strax bredvid påskpyntet håller de stulna (stulna från lillebrors gårdsplan) krokusarna på att slå ut i blom. De vita krokusarna är lite efter, men de ser ut att börja blomma de också.


Vårt påskgräs hann växa upp lite innan påsken så där officiellt började! Lite så där sött så att angry birds fick något att bita i. Och förstås fick ju katterna sitt påskgräs vid sin matplats nu till påsken också, och de har pynt i sitt de också. En söndertuggad leksaksmus och två påskkycklingar.

Man kan ge mig superstora ägg med Mauri Kunnas-motiv, lyxiga mignon-ägg eller vad som helst… det är de här små påskäggen med lite nötig smak som jag tycker allra bäst om. Jag har ätit fyra påsar sedan igår, och blodsockret har varit lite sämre än tidigare. Nå, det finns bara en påse kvar nu, så det ska väl reda upp sig. Någon gång.

One thought on “Den långa dagen.

Leave a Reply

