Det tar sig!

Jag tror att jag skulle få hela facebook emot mig om jag skrev om att vi har ett härligt väder idag. Det är mulet, +4 grader och blåser, jag tror dessutom att det stundom kommer ner lite från himlen i olika format. Det känns som ett bakslag, för vi hade ju fullt spirande vår här en gång, men den ångrade sig visst. Väderpojkarna är dåliga på att få till den där rätta snön som ska “äta upp den där gamla”, och det är därför det kommer ner i så många omgångar.
Men, vad ska det inte bli vår så småningom här också. Titta bara på den värmebölja som utlovas i Vasatrakten imorgon, ända upp till 10 plusgrader!!



Utåt så låtsas jag inte bry mig så mycket om vädret och hur det är, men egentligen så vill jag att  solen ska skina och värmen komma på riktigt. Jag väntar på att mina nya odlingslådor ska levereras från pappa så att jag så småningom kan börja värma upp jorden och börja så lite grödor. Men som ni ser, så verkar den där varma behagliga tiden vara lååångt borta ännu.





Så här i brist på roligt utomhusväder så kan man ju passa på att sköta odlingen inomhus istället. Jättesolrosen Helianthus annuus ‘uniflorus’, som jag sådde i en balkonglåda för en vecka sedan hade blivit så pass stor att det började vara dags för omskolning, och det blev till många plantor som säkert måste omskolas åtminstone ännu en gång innan de hamnar på utsidan. För att de inte ska växa alldeles för snabbt satte jag dem  i fönstret i det kallare vindsrummet.

I samma balkonglåda sådde jag också Rudbeckior, en av mina favoritblommor. Och iallafall den röda sorten ‘cherry brandy’ har tagit fart och visar pyttesmå groddar bland vermiculiten.

Det om det! Nu ska jag städa upp lite efter omskolningen innan jag promenerar iväg till mommos och moffas med mamma.


Leave a Reply

