Ett harmoniskt inlägg om odlingslådor

Solen sken över Nykarleby idag, på förmiddagen iallafall. Nelson var nöjd med att ligga på trappan och njuta av solen trots att dörren stod öppen, om inte annat så är det ett tecken på att det faktiskt är varmt, eller iallafall varmare.

Jag råkade ta en längre sovmorgon idag, så det var ju tur att jag inte hade några tider att passa, eller på något annat sätt behövde känna att jag inte hade tid att ta sovmorgon. Behöver kroppen sova, så sover man! Piste! Det enda måstet jag hade idag, var att införskaffa någon slags reparationslim till min gummistövel.

Pappa gav mig ju en byggsats igår, eller odlingslådor. Han hade märkt dem med romerska siffror, och de skulle sättas ihop som dominobrickor (1 mot 1, 2 mot 2 och så vidare), men det förstod ju inte jag direkt utan fick ringa och fråga hur han hade tänkt riktigt. Jag skyller på, tja, något annat.

Nu är de iallafall ihopskruvade och på plats. Jag hade beställt fyra lådor, men det visade sig bli lite väl trångt, så jag satte bara tre av dem i köksträdgården och utnyttjar platsen för den fjärde med ett litet balkongbord och två stolar. Jag tänker mig att det blir riktigt mysigt där i hörnet sedan när plommonträdet växt till sig lite, och jag har en vinranka som växer uppefter väggen. Då ska jag sitta i hörnet och titta på när plommonträdets blommor slår ut. 

Imorgon ska jag till Jeppis ett varv på förmiddagen, så jag ska passa på att köpa hem några jordpåsar då också så jag får fylla upp odlingslådorna och ge gräslökstuvorna mer jord också.


4 thoughts on “Ett harmoniskt inlägg om odlingslådor

  1. Åh, snygga odlingslådor! Jag funderar på att snickra ihop egna av överblivet virke vi har, eller skaffa plåt och odla i lite rostfärgade plåtlådor.. det senare alternativet är jag mest intresserad av just nu 🙂

    • Man tager vad man haver… jag hade ingenting, så jag fick ta till min fader 😉 Plåtlådor är så snyggt som odlingslådor!! Men jag tror faktiskt att de passar bättre hos er än hos oss 🙂

Leave a Reply

