En solig kväll, äntligen!

Äntligen gav vintern med sig för den här gången och släppte fram vårvärmen för en stund. Jag hade redan för ett par dagar sedan planerat in att jag skulle spendera den här torsdagskvällen utomhus. Det var då när man såg på långtidsprognosen att det skulle bli varmt och soligt idag, så det var bara på tur att det slog in och att jag faktiskt kunde vara utomhus.

När jag besökte ett trädgårdscenter tidigare i veckan hade perennerna precis kommit, och de höll på att plockas ut på rätt plats. Trots att det snöade den dagen, och det blåste iskallt, kunde jag inte låta bli att gå runt och titta lite. I had to. Jag måste erkänna att jag nästan sprang till bordet med julrosor när jag fick syn på dem. Nu får vi bara hoppas att de gillar läget och vill återkomma år efter år.


Det kan inte gå värre än att växter fryser, är min filosofi. Så jag planterade ut mina kryddor i köksträdgården och håller tummarna för att det inte blir så många minusgrader så att fiberduken inte räcker till som skydd. De örter jag planterade är ändå ganska härdiga, så jag tycker att de borde klara de några minusgrader som kommer att komma ännu. På bilden här ovan ser ni rosmarin och citrontimjan, sedan finns den tredje nyplanterade växten, lavendel, lite till vänster.

Vinrankan ‘Zilga’ fick komma ner i jorden idag också. Jag räknar med att den ska skjuta iväg ordentligt och täcka hela armeringsrutnätet så småningom, och med tiden förhoppningsvis ger den lite frukter också. Nu innan jag planterar ut minikiwin får det brunbrända olivträdet stå sällskap i rabatten. Bladen brändes av vårsolen, men jag hoppas att den återhämtar sig med lite god vård.


Leave a Reply

