Vädret, växter och diabetes

När vädret är som det har varit idag så bosätter jag mig gärna på utsidan. Tyvärr hade jag en tid till diabetesskötaren i Jeppis, och miste några trädgårdstimmar på den resan. Jag fick ju iallafall njuta av värmen i bilen, solglasögon och läderjacka. Jag är hemskt glad över solglasögon med styrka i, så att glasögonanvändare också slipper solskenet i ögonen.


Nu har jag sensorn på mig igen, så att jag får hålla koll på hur blodsockret och trädgårdsarbete går ihop. Igårkväll fick jag lågt blodsocker efter en stunds kroppsarbete trots att jag hade sänkt basalen (grundinsulinet). Min diabetesskötare hjälpte mig att ställa in ett program på insulinpumpen, som ger mindre basal på kvällen och en bit in på natten, bara för de kvällar jag jobbar i trädgården.


Jag passar på att vänja mina plantor med att vara utomhus när det nu inte är sådär svinkallt längre. På morgonen bär jag ut calamondinträden, solrosplantorna, passionsblommorna och allt annat som ska vänjas vid utomhusvädret. Så smånginom hoppas jag att jag vågar lämna dem utomhus över natten också, så slipper jag springa ut och in med växter varje dag… men det lär nog ta någon månad ännu innan den tiden kommer.

Imorgon har jag ännu en ledig dag att ta vara på. Jag hade faktiskt tänkt jobba lite med Amalias webshop, och sätta in fler produkter innan vi sätter igång den på riktigt. Nu är det bara hemsidan som är igång, men det får räcka som info åt omvärlden för tillfället. Har ni inte tittat in på hemsidan, så ska ni göra det. 
Ja, men om det blir webshopsjobb imorgon, eller trädgårdsarbete låter jag vädret avgöra. Vi säger så.

Och på tal om väder. Dagens 15 grader är faktiskt bara två grader mindre än den här dagen förra året. Det tar sig!
Leave a Reply

