Arkeologen


Jag har känt mig som en arkeolog ikväll när jag suttit på knä och försiktigt petat i jorden för att hitta små små rotdelar. När vi flyttade in fanns ett parti som var översållat av en odefinierad blåblommande växt. Den här växten ville jag förstås inte ha kvar, för där den fanns, hade jag tänkt ha rabarber. Så jag grävde bort dem redan nästa vår och tänkte att allt var frid och fröjd -tills det började sticka upp grågröna ludna blad i jorden!

Nu ikväll tog jag tag i saken på riktigt, grabbade spaden och började gräva. Spadtag för spadtag för att utrota den där oerhört irriterande växten som tycks överleva bara det finns en endaste liten bit av rötterna kvar i jorden. Mellan alla fula ord jag tänkte om den växten, så hann jag också tänka ut vad jag skulle skriva, hur jag skulle jämföra den med maskrosor och kvickrot. Jag hittade ungefär en miljon maskar och oturligt nog, var maskarna samma färg som rötterna jag skulle utrota, så det enda jag kunde göra för att skilja maskar från rötter, var att klämma lite och se om de levde.

Jag inbillade mig lite att de här helvetesrötterna kryper tillbaka ner i jorden om jag lämnar dem kvar på stenen bredvid, så jag satte dem i en plastpåse och knöt ihop. Njä, riktigt så var det väl inte… jag satte dem i en plastpåse för att det är en besvärlig växt, och därför inte vill lägga den direkt på komposten. Nej, jag vill se den dö!
4 thoughts on “Arkeologen

  1. Vi har nå konstiga växter som har stora blad som finns bland vinbärsbuskarna, så ifjol lade jag ut ett tjockt lager tidningspapper och jord ovanpå. Men de kommer ju att komma upp efter stammen, men tänkte att om jag är duktig att ta bort dem så kanske de dör… Men de är också sådana att om man lämnar en bit på 1cm så räcker det för att det skall börja växa…

Leave a Reply

