Det goda livet

… Vi åt middag hos svärföräldrarna i Oravais, men jag sa åt svärmor att vi inte kan stanna så länge, för jag behöver hem och gräva i rabatterna. Jag tror jag håller på att utveckla ett beroende.




Daniel grävde och jag grävde. Katterna sprang omkring och jagade varandra, eller myggor. Fåglarna kvittrade och solen sken. Allt var frid och fröjd i min sagarden.




Jag tittar upp mot vattentornet, och tänker att snart kommer cafébesökare kika ner på oss när vi arbetar i trädgården. När vi ligger i hängmattan. När vi äter lunch… nej vänta, det är ju därför vi ska bygga en pergola över terassen, så att cafébesökarna inte behöver skicka sms och fråga om maten är god.


Mina trädgårdsbyxor från secret garden är på kommande, så snart behöver jag inte använda jeansen med för låg midja längre. Snart kan jag ha sekatören med mig i en ficka, telefonen i en annan, och en trädgårdsspade i en annan. Det är sånt man tänker på när man kryper omkring och är blöt i baken av macrofotografering. Blåsippor och scilla är ungefär det som finns att fota närmast backen, och det är förstås det man vill ha på bild.

Och så är det ju den där härliga detaljen med trädgårdsarbete. Man är full av gyttja, händerna är smutsiga och livet är härligt!

Leave a Reply

