Det tar sig!

Jag har hur mycket perenner som helst i min sagarden, sånt som jag har knyckt ur någon annans trädgård, fått, köpt på plantloppis eller på plantskola. Det svåra med det här är bara att från år till år veta vad allting som kommer upp ur jorden är för något.


Den där högst upp på den här sammansatta bilden vågar jag inte rensa bort före jag är säker på att det är en maskros. Jag har nämligen på känn att jag planterade någonting som liknade maskrosblad förra året, men vad? Den längre ner skulle eventuellt kunna vara en jättevallmo, men där är jag heller inte helt säker. Oj oj oj, hur ska nu det här sluta?! Nåväl, i sommar ska jag börja förflytta perennerna från “staketrabatten” till det där området bakom uthuset, där var det ska bli ett litet paradis.

Och har ni sett! Här under en hög med blöta löv fanns en tuva med ormöga där man redan kan se små, små blåa blommor kika fram! En del växter är tacksamma att ha i rabatten.

Något som jag iallafall vet exakt vad det är, och som jag blev riktigt glad över nu ikväll när jag hittade den i rabatten, är den här lökväxten jag stoppade ner i höstas. Det är en stjärnlök, ornithogalum. Tjohoo!


Också min favoritperenn, strålrudbeckian, är på gång! Den tänker jag skaffa fler exemplar av nu i år, och sätta på fler ställen eftersom den är så tacksam, blommar länge och lyser upp med sina klargula blommor.

Ojdå, nu är klockan redan över midnatt, och jag har några timmars jobbdag imorgon. Blir det fint väder gissar jag att vi har många kunder som vill ha penseér och violer så här inför helgen och valborg.
6 thoughts on “Det tar sig!

  1. Kommer no att bli fint i er trädgård när du e klar :DSvar: Okeej, tack 🙂 Sku måsta skaffa den sorten då också, kan ju inte vara så svårt 🙂

  2. Det var ett tag sen jag kikade in här, så nu har jag fått huvudet fullladdat med trädgård. Kanske jag ska stiga upp ur sängen och börja på i min egen nu då… Jag gillar också rudbeckia men har ingen i trädgården än. Den jag sådde tidigare i vår tog sig inte, men jag har frön kvar.Jag har ila på Anemone. Trivs riktigt bra än så länge! De söker förresten en ny florist, ifall du vet nån…

    • Rudbeckia är min absoluta favorit, den är så gul och fin, och blommar så himla länge! :DJa vi pratade faktiskt om det i skolan härom dagen, att de söker en ny florist, men vi förstod inte riktigt varför…

  3. Innan man vet ordet av står trädgården i full blom! 😀 Jag kom att tänka på att det var väldigt länge sedan du bloggade sist, men sedan konstaterade jag att det bara var min Bloglovin’ som inte läste in inlägg från dig längre 😛 Du hade tydligen bytt domän.

Leave a Reply

