Skit som skit

Jag trodde jag skulle få gjort så mycket vettigt den här dagen… men vet ni, det blir inte alltid som man har tänkt sig, faktiskt inte. Från morgonen hade jag tänkt påbörja distansuppgiften till examenstillfället, men istället blev jag nertryckt och helt sjukt ilsken. Men som tur var, så hade Roy varit här tidigare på morgonen och levererat ett lass hästskit, så jag hade iallafall något att avreagera mig på. Man städar aldrig så bra som när man är ilsken eller upprörd.


I högen med hästskit hittade jag mittiallt en gigantisk larv. Till och med Daniel imponerades av det här krypet och tittade i vår bok “småkryp” för att konstatera att det var larvstadiet av noshornsbaggen. Vad har ni för zoo där i Socklot riktigt?!

Sen körde jag till Jeppis och tröstshoppade ett päronträd. Andra tröstäter eller tröstshoppar kläder, men jag tröstshoppar ett träd. Men det är väl sånt trädgårdsmästare gör. Egentligen skulle jag bara till sjukhuset en sväng, och också införskaffa såjord och såbrett, men med min helvetesdag behövde jag ett träd.

Nu ha jag alltså äntligen fått ner mera frön i jorden Squash, stevia, ampelskära, solboll, rosenböna och krasse. En del av fröna var så små att jag fick handskas med dem med hjälp av en pincett.


Som vanligt tillbringade vi den senare delen av dagen i kvällssolen på bakgården. Det håller på att bli en riktigt trevlig del av vår gård, så man vill gärna vara där. Daniel har färdiggrävt potatislandet, så nu ska bara hästskiten dit också, och påfyllnadsjord innan potäterna ska ner i fåror. Jag grävde ner det nya päronträdet ‘pepi’ ganska nära ‘aune’, så har de sällskap av varandra.


Senare i veckan, låt oss säga när min lön dimper ner på kontot, ska vi besöka Blomqvists plantskola i Lepplax, och inhandla lite mer träd och buskar. Det kan ni tro att jag ser fram emot!


2 thoughts on “Skit som skit

  1. Vi ha hitta en larv vi å för några år sedan, just en sån gigantisk. Men vi va ganska säkra på att de va en Ekoxe, så med andra ord sku de kanske vara riktit intressant att låta dynghögen vila i sisådär 6-7 år och se vad det kommer ur den för baggar. =P Hoppas växterna trivs!

Leave a Reply

