En trädgårdsuppdatering

Och som avslutning på kvällens bloggmaraton ska ni trädgårdsintresserade naturligtvis också få er beskärda (Mwahah!) del av uppdateringen. Håll i er nu, för det går undan!

I går hade vi en sådan värmebölja att man blev allt svettig om man grävde för mycket på en gång. Tur i oturen hittade jag intressanta djur och fick lågt blodsocker nu som då, så att jag inte svettades ihjäl. Den här gamla badtermometern ligger på jorden i en av odlingslådorna, och med tanke på de här graderna så trivs säkert lavendeln och de andra örterna bra.

Det blev lite ommöblering när jag hade färdigt grävt ner honungsbärsbusken och tyckte det blev för tråkigt med busken och äppelträdet i samma raka linje… Äppelträdet fick flytta lite längre ut från staketet (det är ju faktiskt en fördel för själva trädet också sedan när det växer sig lite större) för att få lite djup också. Och under äppelträdet satte jag ner några snödroppar som jag fick av Daniela i tisdags.

Vi har haft det råddigt värre mellan huset och uthuset. Stubben har legat halvt uppgrävd eftersom vi inte riktigt vetat vad vi skulle ta oss till med den, eller vart vi skulle lägga den. Så notera bara hur det har sett ut i några dagar, så läser ni vidare och ser hur det ser ut nu.

Ser ni mina nya trädgårdsbyxor?! Jag provade ett par garden girl-byxor på stormässan och satte sedan in en beställning via secretgarden.fi. Så här i efterhand inser jag ju att jag borde ha tagit en storlek mindre, för nu får jag gå och dra upp dem hela tiden, men det är väl ändå bättre att de är större än alldeles för småa och obekväma (sedan när jag ätit för mycket glass). Jag gillar dem, och de är så bekväma att jobba i jämfört med tighta jeans… och så kan man lätt bära med sig sekatör, kniv, insulinpump och telefon utan att det stör.




Det är sällan jag figurerar på bloggen själv i samband med trädgårdsbestyren, eller överlag faktiskt… Det beror helt och hållet på att det är jag som är trädgårdsmästaren, och jag som är fotografen. Jag har inte alls tid att ha med mig systemkameran när jag donar i trädgården, men däremot har jag ofta telefonen i fickan, så det blir en och annan instagrambild.

Tidigare i vår satte jag en fiberduk över jordgubbslandet. Jag tänkte lite att det kanske minskar chansen för frost- och solskador… nu vet jag inte om det hjälpte särskilt mycket, men när jag tog bort duken fick jag se de finaste och frodigaste jordgubbsplantorna! Endast en liten stackare hade dött under vintern, men då var det en ättling från en av de befintliga plantorna också.

En ledig dag som idag tackar man inte nej till. Vi har blivit dåliga på att gå och sova i tid, så vi sover gärna länge de dagar vi kan -som i dag! Fördelen med att stiga upp sent, är att man kan äta en redig frukost och sedan tillbringa hela dagen utomhus, ända tills man blir hungrig. Vädret har varit perfekt för trädgårdsgöra också. Det har varit varmt, fuktigt och någon gång har det kommit ner ett skönt sommarregn. Vi är ju faktiskt inte så söta att vi smälter fastän det regnar, så vädret har då inte skrämt oss från utomhusvistelse idag heller. Och så mycket vi har fått gjort också!

Som jag försökte hinta om tidigare i inlägget så har vi fått bort den där vridna stocken idag. Hur  det gick till vet jag inte riktigt, det var Daniel som skötte den biten medan jag gjorde något annat. Vad det kommer att bli av det här området mellan huset och uthuset ska ni få se så fort jag har hunnit skissa lite. Så håll ut!


Bakom uthuset, ett område som vi brukar kalla “bakgården”, har det hänt ganska mycket helt plötsligt. När jag planterade ut lite perenner ur en annan rabatt (en som ska försvinna) och städade upp lite runtom, plockade jag också ut stenar (sådana som vi grävt upp) ungefär där det kommer att bli grusgång någon gång.

Den där cementringen fanns här på gården när vi flyttade hit, och den har mest bara varit i vägen. Nu har den iallafall landat mitt på “grusgången” där den får fungera lite som rondell. Jag tänker mig en skylt också med pilar mot kompost, zengarden, bönlandet, potatislandet och hängmattan. Det finns någon i bloggvärlden som har en sån, men jag kommer i nuläget inte på vem det är.

Till vänster i bilden här ovanför ser ni en fläck där gräset är borta… det är min förvaring för hemlösa perenner, eller perenner som mellanlandar i väntan på en fast plats.

Ni ska veta att vi grävt upp massvis med mellanstora stenar här på gården, och vad gör man då med alla stenar som ligger i små högar både här och där?! Exempelvis kan man ju samla dem till ett stenparti/stenmur strax intill det nya trädgårdslandet på bakgården… Stenpartiet kommer antagligen att hamna i ganska jämnhöjd med trädgårdslandet sedan när vi fyller på med mer mylla, men det blir nog bra ändå


Allt det här på bakgården bara blev till i farten, så nu är jag ivrig att få fortsätta placera ut perenner och fixa. Och något jag tänkte på där jag grävde i min jord, är att om jag skulle kunna det här med trädgårdar, så skulle jag gärna planera åt andra också… Men nu är jag ju inte den sortens trädgårdsmästare, och kan egentligen ingenting om hur man planerar, planterar och så vidare. Det jag kan, har jag lärt mig det första trägårdsmästar-året eller från tidningar och trädgårdsprogram på tv. Men det mesta gör jag faktiskt bara för att jag vill, och om det sedan misslyckas, så är det bara att göra något annat, eller börja om.
2 thoughts on “En trädgårdsuppdatering

Leave a Reply

