Låt mig presentera…

…min samling med trägårdshandskar. Eller några av dem iallafall. Det blir en hel del när man hittar ett par som känns ännu skönare på händerna, eller annars bara är jättefina. Sen är det ju bra med handskar för olika väder också…
Det här är sådana där handskar som man kan ha när man bara ska räfsa löv, eller göra något annat som inte är så skitigt. Båda paren från Nelson garden. De långskaftade är säkert bra i sommar när man vill rensa bort brännässlor eller plocka i taggiga buskar, och dessutom har de ett spänne runt handleden, så de hålls bra på handen. Annat är det med de blåprickiga, de hålls inte alls så bra, men för sånt där normalt påtas duger de gott.

Det här är handskarna för extrema väder… det vill säga regnigt, de gula gummihanskarna från wasasafe som håller händerna torra… och de alltför väl använda röda, fodrade, handskarna från K-rauta för kallt väder. Det är de senare handskarna jag använder mig av först på våren. 

Jag avslutar med favoriterna. De rödprickiga är också de från Nelson garden, och de fick jag på vår 1-åriga bröllopsdag förra året… det är inte bara därför de är favoriter, utan också för att de är sjukt bekväma på händerna och hålls där de ska hållas. De gröna tror jag att jag köpte på Kullas i Oravais, och de är nästan ännu bekvämare än de prickiga. De är så smidiga att man kan göra nästan vilket petigt arbete som helst i trädgården, skola om ömtåliga plantor och sånt.
Det här med att recensera trädgårdshandskar är ungefär som när mammabloggarna recenserar barnvagnar.

6 thoughts on “Låt mig presentera…

  1. Haha, ja det blev en liten recension här nu 😉 Jag borde dock VERKLIGEN lära mig att använda handskar mera! När jag var barn skämdes jag så otroligt över pappas händer som alltid var svarta av ingrodd jord som inte gick bort före till nyår. nu ser mina egna händer likadana ut och de är kanske inte det allra finaste ;)Annars, studerar du i gamla vasa till trädgårdsmästare eller e du klar sådan?

    • Man har lite mer representabla händer när man använder handskar nog 😉 En tur föredrog jag att skippa handskarna, men så får man så torra händer av att tvätta hela tiden också :)Jag blev färdig handelsträdgårdsmästare från gamla vasa 2010… men jag studerar vidare till florist nu på samma ställe. 🙂 Så egentligen kan jag ju inget om trädgårdsgöra, men om intresset finns, så kan man 🙂

    • Jag har försökt använda handskar hela livet genom egentligen men det går inte så bra på den fronten..jag gillar att känna jorden och att veta precis när en rot brakar av och jag tycker att man tappar den upplevelsen om man har handskar på..men i år ska jag Försöka åtminstone liiite till.Jodå, bara intresset finns så går det hur bra som helst! Jag har ingen utbildning i ryggen men är däremot uppvuxen med en pappa som är trädgårdsmästare och har plantskola och en mamma som är florist och som bäst utbildar sig till trädgårdsarkitekt. farsan jobbar annars i gamla vasa som lärare på trädgårdsproduktionssidan, fast han har inte varit där länge.Själv så suuuger jag i mig trädgårdslitteratur som en toka och grunderna är inprintade i ryggmärgen på mig..men jag lär mig ändå nytt helatiden och är totalt trädgårdsgalen..

  2. Det här gillar jag! Vad bra med nördigt vetande. Barnvagnar, handskar och virknålar. Allt behöver få betyg så här på våren till skolavslutningen. Bor det en liten lärare i dig kanske?

Leave a Reply

