Inför examenstillfället. Och så trädgård förstås.

Det är så otroligt när man tänker på det… För bara några år sedan tog det ganska länge för mig att binda 2 begravningsbuketter, ja det kunde ju faktiskt ta en hel (arbets)dag. Idag har jag bundit 8 buketter under arbetstid. Åtta! Och då pratar vi fifty-fifty större och normalstora. Jag är förundrad över hur mycket man kan lära sig, och utvecklas på bara några år.

Imorgon behöver jag inte binda några begravningsbuketter… Nä, för hela dagen imorgon (08-20, så vi pratar faktiskt hela dagen) ska jag befinna mig i skolan på floriststuderandenas första examenstillfälle. Det är spännande, det kan jag inte förneka, fast jag då knappast tror att det är särskilt mycket att vara nervös över. Jag menar, kundbetjäning är sådant jag gör varje arbetsdag, materialpresentation är inte något värre än att presentera material på ett snyggt sätt, men vad sjutton ekonomi och handelskorrespondens innebär har jag ingen aning om. Det blir mycket intressant att se hur den uppgiften ter sig, och förstås kommer den allra först på morgonen. Lova håll tummarna att allt går bra och att jag inte behöver ha det här examenstillfället på nytt om 2 år när nästa floristgrupp har den.

Jag tänkte krydda den här klagoklingande texten med bilder ur trädgården. Så enjoy.

Ja! Vårt nysådda gräs har grott!!

Paraplyalmens knoppar börjar spricka.

Åkerbären till vänster har vuxit sig riktigt stora, och har många fina blomknoppar.
Vinbärsbuskarna har överflödigt med blomklasar, som redan blommar!

Klätterhortensian är hur grön som helst där bredvid narcisserna.

Smile. Happy. Love. Luck.

Till vänster ser vi blomknopparna på vårt nyaste päronträd, Pepi. Jag hoppas vi får päron också.
Björnbärsbusken vi planterade ifjol har jättejättemånga blomknoppar, så vi kommer få njuta av björnbär i massor! 

Också rabarber har vi ganska mycket av.


Det var en glimt från Sagarden denna vackra torsdagskväll. Nu börjar det skrikas så mycket i ESC att jag tror jag tar en dusch och sedan natten.
8 thoughts on “Inför examenstillfället. Och så trädgård förstås.

  1. Hej,Jag kommer ihåg de första begravningsbuketter jag band hur mycket material jag behövde. De blev ju svindyra. Fina bilder på din trädgård. Jag gillar mycket almens blommor och löv, jättevackert.

  2. berätta sen om ni får några åkerbär. våra blommar like crazy varje sommar, men vi får högst ett bär, och så några med en eller två pluppar på.

  3. Oj vad det är roligt att följa med utvecklingen i er trädgård. Jag måste nog ta en tur och komma och besöka den IRL när jag kommer mor Nyykaabi. Jag blev så inspirerad av din klätterhortensia att jag köpte en egen planta igår. Men jag borde kanske köpa en till. Hur mycket breder de ut sig på bredden? Hälsar hon som önskar sig grönare fingrar.

    • Va kul att höra att ni gillar trädgårdsbestyren 😀 Du får nog gärna komma in en sväng bara jag inte jobbar… det är ju vad jag brukar göra när vi råkas ;)De är fina klätterhortensior, och de växer snabbt! Nu har jag inte haft min så länge, så jag vet inte riktigt så där på rak arm hur mycket breder ut sig, men breda blir de nog med tiden… men jag VET att de är svåra att få död på med exempelvis beskärning 😉

Leave a Reply

