Lilla köksträdgården, och stora köksträdgården.

Ja, jag veet… jag borde ju ha börjat plugga på de här prkls 300+ växterna till morgondagens växttent redan för länge sedan, och inte först nu i helgen. Förr har det gått alldeles utmärkt att stressplugga och 5:orna har trillat in på löpande band -men då var ju det för några år sedan när man fortfarande var ung och hade alla hjärnceller kvar. Problemet har varit, och är fortfarande, att koncentrationsförmågan är på noll. Ingenting fastnar och ingenting verkar vettigt. Jag hoppas innerligt att jag iallafall lyckas få godkänt trots att den här växtkännedomsdelen inte kommer gå så väldigt bra (och det sista är inget jag säger för att söka sympati, det är av ren ärlighet.)

Dessutom har det ju funnits så mycket annat att syssla med i helgen när vädret har varit så jättefint och sommarvärmen har varit närvarande. Och det speciellt idag när jag egentligen borde ha pluggat.


Trots att det utlovas svalare väder nu framöver, så chansade jag och planterade ut en av squash-plantorna i den lilla köksträdgården. Förstås är jag inte en jättestor äventyrare, så jag satte naturligtvis fiberduk över odlingslådan för att skydda den lilla, ömtåliga plantan mot frostnätter och starkt solsken. En annan chansning var att plantera ut minikiwin i en egen, stor kruka där i sommarhörnet och hoppas på att frosten inte tar den alltför fort.

Nu döpte jag hastigt och lustigt det där varma syd/väst-hörnet till lilla köksträdgården, för det är ju det det är, vår lilla köksträdgård. Iallafall, så i vår lilla köksträdgård blommar plommonträdet med några enstaka blommor, och dessutom har det många, många blomknoppar. Jag hjälpte till med pollineringen lite, eftersom jag inte minns vad det är för sort, eller om det är ett självfertilt träd jag fick för två år sedan. Så nu hoppas vi på att det kommer någon frukt i år.




Någon gång ska trädgårdslandet sås, och idag verkade som en bra dag tyckte jag. Så jag klädde mig i mina trädgårdsshorts, en sval skjorta för att undvika brända axlar och så förstås solhatten. Solglasögon är också bra att ha på näsan de här ljusa och heta dagarna. Jag ser nästan ut som en diva på de där bilderna, men det bjuder jag på.

För min egen del, så att jag vet vad jag har sått.

På eftermiddagen idag tog vi en sväng via Monå där det ordnades plantloppis. Det enda jag egentligen hittade som föll mig i smaken var gul rudbeckia.. det kan hända att det är strålrudbeckian, som jag redan har flera ex av i trädgården, men det gör inget, för det är en av mina favoriter. Förutom rudbeckian köpte vi med oss en påse med färska munkar och körde till Vexala för att dricka kaffe. De där munkarna är nästan de godaste som finns. Fantastiska!



Daniel den duktiga, det kunde vara hans artistnamn, vände upp det gamla potatislandet så att vi så småningom kan så bönor där. Great! Och potatisland märks det ju att det varit, då det fanns små, små potatisar överallt.

Snart spricker pepi-blommorna!

Det blir lite osammanhängande när man är trött, och har ännu en tung skoldag framför sig, följd av flera dagars jobb. Gonatt!

2 thoughts on “Lilla köksträdgården, och stora köksträdgården.

Leave a Reply

