Sagardens egna dammpark

Det var en riktigt tung dag jag hade igår ska ni veta. Den första uppgiften för dagen, den som hette “Ekonomi och handelskorrespondens”, visade sig vara enklast av dem alla. Det gick ut på att vi skulle räkna ut försäljningspriser på varor utifrån en forsedel, skriva en faktura och sedan skicka dessa två worddokument på mail till bedömaren. 
Uppgift nummer två var, precis som jag hade gissat, att vi skulle bygga upp varsin monter där sommarblommor skulle presenteras inför kvällens trädgårdskväll. 
Den tredje, och sista uppgiften för dagen, kundbetjäning, utfördes i skolans gårdsbutik “solrosen”. Vi skulle helt enkelt bara betjäna de kunder som kom + en engelskspråkig, arrangerad, kund. 
Hur det gick vet jag inte ännu eftersom vi fortsätter ännu på måndag med växtkännedomstent och presentation av distansuppgiften. Men jag tvivlar starkt på att jag, eller någon av de andra floriststudernadena, skulle få underkänt.
Efter gårdagens skoldag kändes det gott med en redig sovmorgon idag. Vi satsade på en brunch innan vi körde iväg till Lepplax för att inhandla ett körsbärsträd från Blomqvists plantskola. Med körsbärsträdet i bilen -plus två buskblåbär, en ballerinabärbuske, strålrudbeckia, vinhallon, och sparris- spontanbesökte vi Daniels syster som bor i närheten för en kopp kaffe innan vi körde hem igen.

Väl hemma tog jag tag i mitt missbruk igen, trädgårdsarbete. Egentligen skulle jag ha behövt läsa på växterna inför måndagens växttent, men med det här vädret, och flera dagar utan trädgårdsarbete, så var valet inte så svårt.


Det var här det hände idag… och i potatislandet. Jag satte Daniel att fixa färdigt potatislandet, och också sätta ner potatisarna, så nu är det bara att vänta på att vi får börja skörda. Jag själv jobbade vidare på den här miniatyrparken mellan huset och uthuset. De dagsfärska buskarna planterades ner och sedan flyttades åkerbären till samma surjordsområde där de förhoppningsvis ska trivas ännu bättre och ge mycket bär.
När granngubben kom över och underhöll Daniel en stund, passade jag på och fortsatte flytta perenner från den gamla rabatten mot vägen till den “Almparken” som vi kallat det nu idag. Kärleksörten, rudbeckiorna, funkian, och alla lökarna som jag planterade ner i höstas fick komma hit till almparken. Lite mer detaljerade bilder kan ni få en annan dag.

Nå, nu har Loreen korat Sverige till vinnare av eurovisionen, något vi ju alla visste att skulle ske. Det tog ett par timmar att skriva det här blogginlägget, så nu ska vi bege oss hem härifrån mammas. Tja!
Leave a Reply

