Det frodas.

Kitty (vars blogg ni gärna kan följa, den är trevlig!) gör också det här på kvällarna. Tar en sväng runt trädgården för att titta, beundra och njuta av allt som hänt under dagen. Jag börjar oftast bakom uthuset när jag går min runda på kvällen.

Jag tittar på liljekonvaljkullen hur den tar sig, och om liljekonvaljerna kanske behagar blomma i år. Jag tittar på päronträden och kontrollerar eventuella skadedjur. Vattnar trädgårdslandet och njuter av kvällssolen.

 Jag fortsätter över staketet (med mina långa ben) för att titta lite i Filips övervuxna rabatt (egentligen är det väl Hjördis’ rabatt, för F har knappast gjort något där än). Ikväll blommade vallmona väldigt fint, medan de som jag har på min gård bara hänger med sina knoppar ännu.

Liljekonvaljer har han i mängder uppefter vårt uthus. Förra året såg jag dem inte blomma, så nu håller jag ett extra öga på dem, för börjar de blomma, blir det en mäktig syn!


Ikväll upptäckte jag på flera ställen i trädgården, att till och med ogräset (nässlor överst, maskrosor nere till höger) tycker det är lite väl torrt just nu. Först trodde jag det berodde på att de försökt sig på att rota sig på stenar, men när jag såg att också kirskålen, ogräsets drottning, ger efter, börjar man ju fundera.

Vid något tillfälle visste jag faktiskt vad den här växten hette. Den växer högt och med otroligt stora blad. Tyvärr tycker jag att den är alldeles för maffig att ha i en sån här liten trädgård, och dessutom hänger den över jordgubbslandet. Det här är alltså en växt som ska bort. Den växer väldigt hastigt, och kommer upp lite här och var… så nu traskar vi runt och bryter av skotten nästan varje dag. Någon som vill ha?

Den andra tulpansorten, av fyra, har slagit ut och förhöjer nöjet att få komma hem genom grinden på dagarna. Jag kollade precis upp bland mina gamla blogginlägg, att de två andra tulpanerna jag väntar på, är rosa och blå (blue parrot). Det blir intressant att se vad det blir av dem!

Här måste jag dokumentera lite för eget framtida behov bara så att jag ska veta vilken blåbärsbuske som är vilken. De namnlappar jag satt dit, har jag på känn att kommer att försvinna vid något tillfälle, så det är lika bra att det finns dokumenterat digitalt också. Den närmare huset är ‘chippewa’ och den längre bort är den traditionella ‘north blue’ (förhoppningsvis fick jag det rätt nu). Och som ni ser, har åkerbären finfint med blommor redan nu.

Winston är programmerad att komma in runt 21-22 på kvällen, så redan halv tio stod han där på trappan och väntade på mig så han skulle slippa in och få något att äta.
7 thoughts on “Det frodas.

  1. Oj va fint! det var nästan så att man kände att man var med på turen i eran trädgård. Det är så otroligt terapeutiskt att göra sådär i sin trädgård, jag brukar också ta en liknande tur…o njuter! Kissemissen hade du fångat bra på bild, och vallmo i knoppbilden var min favorit!

  2. Ååh, jag vill också ha en hängmatta och en söt katt. Katten är kanske ett omöjligt projekt, men nuförtiden finns det hängmattor med golvställning så en sån sku säkert passa på balkongen.

  3. Tack Sandra, du har också en trevlig blogg :)Blev riktigt sugen på att kasta mig i din hängmatta, den ser nästan oemotståndlig ut! Har på känn att du lär få besök av mig nångång isommar, är så nyfiken på din trädgård!

Leave a Reply

