Dirty jobs.

Nu är det bara 6 dagar kvar tills “järnnätterna” är över. Det är på söndag, den 10:nde juni, som man ska kunna plantera ut sommarblommor och annat känsligt utan att vara rädd för att frosten tar dem.

Äh, jag tänkte att det nog inte kan vara så stor skillnad på några dagar, så jag planterade ut mina örter redan idag… mest var det för att jag kompletterade med några nya örter idag och hade inte plats för dem inomhus längre, så det var lika bra att sätta ut dem.

Jag besökte Sunds trädgård idag på min Jeppisresa. Örten jag var ute efter fanns inte, men däremot hittade jag den länge sökta sötfockeln (Stevia) som används som sötningsmedel både här och där nu för tiden. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem ännu, men med tiden kommer jag kanske på något.


Att jag för det första gjorde en Jeppis-resa idag, berodde på att jag hade dejt med min diabetesskötare för att få tillkopplat sensorn till insulinpumpen. Höjdpunkten av den dejten var definitivt när det nya HbA1c-värdet togs, och det visade så lågt som 8.5% jämfört med för en månad sedan när det var så högt som 10.1%. HbA1c är ett medelvärde för 3 månader, jag vet inte riktigt hur det mäts ur blodet, eller hur jag ska förklara vad som är bra eller dåligt med de värdena… men så mycket kan jag säga, att jag har inte haft så ett så här bra värde på säkert 8-9 år, så då förstår ni iallafall min lycka.
Att jag på vägen hem fastnade i en polisrazzia där polisen hakade upp sig på att jag hade fel efternamn på körkortet är en annan sak. Nu är jag väl illa tvungen att släpa min ända till någon som tar passfoton, och sedan fixa det där körkortet så jag får rätt namn på.

En sån här gräsklippare utan motor, som man skuttar för hand hade vi tänkt införskaffa till de mindre gräsmattorna så att jag kunde ha hand om dem… Turligt nog hade vi en vid villan, som dessutom inte blev använd längre, så då tog vi hem den. Jag har alltid tyckt om den här gräsklipparen, och att klippa gräset med den här är ju mest bara rogivande.

Min snälla Daniel har vänt upp och ner på fjolårets potatisland så att jag ska kunna odla bönor och ärtor där i år. Och imorgon ska de små bönorna ner i jorden så de får börja gro. Något annat som kommit sig ner i jorden redan ikväll är sparrisen. Den fick en riktigt bra plats på baksidan av uthuset, mot en södervägg, så den kommer säkert att bli ett fint exemplar en vacker dag.

 Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med det här jordgubbslandet. Jag vill ju ha något mellan bänkarna och på sidorna för att dölja jordgubbsduken och samtidigt hindra gräset för att växa in i landet. Jag vet bara inte vad ännu.

Det blir lite hastigt och lustigt med texten nu mot slutet… Klockan är redan mycket, och dessutom har jag högt blodsocker som jag borde göra något åt. Hur som helst ville jag bara dokumentera vilken blomsterprakt päronträdet ‘pepi’ bär redan nu det första året (eller till och med första månaden). Jag hoppas att åtminstone hälften av blommorna skulle bli till små fina päron.
Päronträdet ‘aune’ däremot har inte minsta lilla blomknopp i år heller. Det är tydligen en kinkigare sort som kräver några år på nacken innan det ger något tillbaka.

Och som avslutning får ni en bild på ett av mina partytrick -att hitta fyrklövrar. Idag hittade jag både den femte och sjätte för säsongen, och det bara på vår gårdsplan.

9 thoughts on “Dirty jobs.

  1. Men Sandra säg inte att du oxå är en “fyrklövermänniska” som jag. Jag har ju hittat massor av dem sen jag var liten, och här vid oss brukar vi ha en “plätt” där bara fyrklövrar växer…??? Lite “spookyt I know”:) Dessutom har jag ju min fyrklöverstatuering!:) Vad fint ni lagar fortsättningsvis!

    • Jag är en riktig fyrklövermänniska och hittar dem överallt utan att riktigt söka 🙂 Jo det finns de där tuvorna där det är extra många fyrklövrar. Det måste ju vara dna-fel i tuvan helt enkelt 😉

    • Det är inte dedär tuvorna (jag vet vad du menar) utan det är ca 50cmx50cm där det växer fyrklövrar i gräsmattan s.a.s…kul att vi båda har det fenomenet oxå…jag brukar inte heller söka, utan de finns bara där när jag kollar ner!:)Har aldrig träffat nån förr med “fyrklöversyndromet”

  2. hurra för bättre mående och hurra för köksträdgårdar! :)ja kom att tänka på när jag såg jordgubbslandet att ni kunde ju bygga ramar av trä runtom,och täcka gångarna och mellan plantorna med barkflis 🙂 bara en tanke..ha en skön onsdag!sandra

    • Det där med barken har jag tänkt på också, men jag tror att det blir betongplattor runtom så att man lätt kan klippa gräset utan att det lämnar något sånt där långt ogräs runtom 🙂

Leave a Reply

