Stormen gjorde kaos

Nattens storm var verkligen inte snäll mot trädgården. Rudbeckiorna har fallit som stupade soldater, och solrosorna (de som fåglarna såg till att så i vintras) har fått stammen omvriden som en annan fisknacke. Det är en sorglig syn. Och jag orkade inte stötta upp dem riktigt ännu, så de ligger där de ligger. Jag har faktiskt buskstöd som jag kan sätta på rudbeckiorna, och säkert hittar jag någon pinne för solrosorna också… Men allt det där andra som drabbats då?

Potatisblasten har tydligen också tagit stryk, de ligger längs med jorden och ser alldeles förfärliga ut. Jag tänker mig att vi snart skördar (vi kanske börjar på redan ikväll…) hela landet och sätter i potatiskällaren… mest för att potatisarna börjar vara så stora redan, och förstås för att vi aldrig kommer hinna äta upp allting vartefter vi tar upp ur landet.

Också mangolden är numera liggande, likaså dillen. Ja, till och med spaljeérna för ärterna hade blåst ner och brutit av en del ärtskott. Det är som ett träsk bakom uthuset, och gummistövlar är att rekommendera om man inte vill bli våt om fötterna. Var beställer man förresten hem de finaste gummistövlarna?? Mina rosa fina tretorn, som jag köpte för max två år sedan, är varken rosa, fina eller ens vattentäta längre (vi snackar inte små diskreta hål.. vi snackar STORA oreparerbara hål).

Men, trots allt dystert som hänt i trädgården i natt, så finns det ljusglimtar. Jag fick plocka en liter jordgubbar, och utan ansträngning en kopp stora fina smultron. Zucchinin finns det ingen hejd på och jag skördade hela fyra stycken från den stora plantan, och en från de små bakom uthuset. Totalt fem stycken alltså, men jag hann ge bort tre innan jag dokumenterade skörden.


Jag blev dessutom så sugen på kokade morötter, och gallrade lite till, för säkerhets skull. Ikväll blir det bestämt zucchini-morosås med kokad potatis och morötter till. Och ikväll får vi njuta av de röda bären!

Leave a Reply

