Örtsaltet

Jag tycker jättemycket om att odla grejer. Potatis, morötter och ärtskidor använder jag hela tiden. Örterna använder jag också på sommaren. Men mycket av det jag odlar, odlar jag mest för att det är roligt. Nå, det är ju inte så ekologiskt, tänkte jag, så i år tar jag vara på så mycket jag kan av mina grödor.

Förr om åren har jag frusit ner örter i glasburkar och använt efter behov. Men man glömmer så lätt att man har dem där i botten av frysboxen, så det enda som blev använt var timjan och citrontimjan. I år tänkte jag prova på att göra eget örtsalt istället. Jag brukar tycka om att använda herbamare i soppor, i andra maträtter och framför allt på tomaten ovanpå knäckebrödet!

Jag gjorde tre olika blandningar… en som går till allt, en som passar till kyckling och en som passar till fisk. Förutom örterna och salt, ska det också vara vitlök, zucchini och tomat i örtsaltet. Och tänka sig, jag som hade (har!) hela kylskåpet fullt med zucchini. Jag blev helt yr av all ånga från örterna, men nu är de iallafall på torkning i ugnen.
Jag hade hoppats på att basilikan skulle växa till sig under sommaren, så att jag skulle kunna göra pesto i höst, men nix, den är ungefär lika liten som när jag planterade den trots att jag använt mig av den också. 

Men har ni mycket örter i trädgården så är det här ett enkelt sätt att använda upp dem! “Smeten” smakade bra, så jag tror att det färdiga saltet ska smaka riktigt bra också.


6 thoughts on “Örtsaltet

Leave a Reply

