Så åker bären!

Innan jag tupplurar, och så länge jag kommer ihåg det, ska jag slänga in den här bilden.


Det var någon som skrev (kan ha varit alegni?!) att jag ska skriva sedan hur det gick med mina åkerbär. Så här gick det. Jag tror jag har skördat 2 fullt utvecklade, röda och goda åkerbär i sommar… och det är bra med tanke på hur unga plantorna är. Då när alegni (om det nu var du som skrev den kommentaren) skrev att hennes inte vill ge någon skörd, och att det ofta bara kommer två-tre “frön” som blir röda, så tyckte jag att jag måste googla efter de bästa förhållandena för att få en bra åkerbärsskörd. Sur jord! Så jag fick följa den ursprungliga planen och sätta dem bredvid blåbärsbuskarna i rhododendronjord. Till en början vattnade jag plantorna med vattenslangen, tills jag kom på att det kanske inte är så hemskt bra med tanke på allt kalk som söker sig ner i jorden på samma gång… så då började jag använda regnvattnet ur tunnan istället (eller det var bara till en början, sedan har moder jord sett till att sköta bevattningen direkt från himlen.). Så har jag gjort, och de ser ut att trivas alldeles ypperligt!!
2 thoughts on “Så åker bären!

  1. jepp, det var jag som hittills haft sån otur med åkerbären, men i år har vi fått massor av dem, och voj söta öde, vad goda de är. oftast plockar vi dem innan de hunnit bli riktigt röda, för de blir fort övermogna.

Leave a Reply

