Trädgårdsplanerna

Rhododendronjorden och saskatoon:en då… ja… jag tänkte att jag delar upp texten lite för att få lite ordning och reda, och så kan ju den som inte är trädgårdsintresserad hoppa över det här, och tvärtom när det handlar om magar och sånt.

Det fanns bara en lösning för att kunna använda arbetsbyxorna. Och då fick jag ha bälte i samma byxor i vårast!
Det blev lite trädgårdsarbete ikväll. Mest var det förstås Daniel som gjorde arbetet, och jag  som pekade vilken sten som skulle flyttas varifrån vart. Men fint blev det, och nu känns det som att det finns någon sorts grundplan för området här mellan huset och uthuset (vi har den stora gräsmattan reserverad för barnafötter).

Rhododendronjorden skulle vi ha för att utvidga surjordspartiet med blåbärsbuskarna och åkerbären. Blåbärsbuskarna fick stå lite väl nära varandra här under sommaren, tills vi hade en klar plan för hur det slutligen skulle bli. Gräsmattan blir bara mindre och mindre, men det är Daniel bara nöjd över!

Hela sommaren har det varit tomt på ett ställe i lilla parken, och det bara för att jag inte har kunnat bestämma mig för vad som ska finnas där. Men nu tog jag itu med det på riktigt och flyttade ett stenparti från baksidan av uthuset, till dammen. Ett stenparti bredvid en damm är kanske inte så autentiskt (jag tänker skogstjärn-mossa), men det får duga. 

Jag vet inte hur ni funkar, men när jag en gång har kommit igång, så flödar ideérna (eller hur Daniel?!). Till höger när man kommer ner för trappan så finns det en pytteliten onödig gräsmatta, men den ska också klippas, och den är inte alls fin hur mycket man än klipper (eller inte klipper) den.
Nu är problemet löst! Där det nu finns uppradat en tillfällig liten rabatt av tegelstenar ska det bli ett drivhus av gamla fönster (så får vi också dolt den fula trappen)… det finns nämligen en gjuten betongplatta från när trappan gick ner på den där sidan, och en betongplatta är inget man bara trollar bort, hur gärna man än skulle vilja. Det blir alltså ett drivhus med en grusgång som leder från den stora grusgången.
Vid trappan ska saskatoon:en planteras ner imorgon (om ni tittar noga så ser ni den där den står och väntar), och på båda sidorna om grusgången som leder till drivhuset, blir det någon typ av rabatt, lite betongringar och sånt.


Nu är jag ivrig och skulle vilja fixa direkt! Och det är så typiskt, för det är på vårarna och höstarna som det händer; motivationen… och det är då det blir fort mörkt på kvällarna och man måste avsluta fastän man kanske inte alls skulle vilja.

2 thoughts on “Trädgårdsplanerna

  1. Så fint det blir. när ska jag få guidning i din trädgård? Vi pratade ju om att du sku komma ti mig å, så de e no bara att koma, men för tillfället e bakgården under konstruktion… nästa helg tar Daniel hem grävmaskin! Så jag känner igen mig när du skriver om att man vill att allt ska ske NU och idéerna som kommer helt okontrollerat! 😉

    • Tja, just nu är det inte så mycket att guida runt här på gården 😛 Trädgårdslanden är skördade, och det enda som blommar är typ echinacea… mycket är överväxt och gräset oklippt.Åh, jag önskar att min Daniel också kunde ta hem en grävmaskin bara så där 😛 Men det enda han släpar hem är datorer av olika storlekar 😦

Leave a Reply

