Hela bakluckan full med arbete

…det jag ville komma till när jag sa att jag sover bra på nätterna, var att man får en tendens att vakna tidigt på morgonen istället. Som igår!

Om man vaknar tidigt en lördagsmorgon och kokar kaffe åt sin sömniga man, så betyder det att man hinner iväg till Blomqvists plantskola redan på förmiddagen. Och just den här lärdagen höll Leif Blomqvist själv i en äppelprovning av tidiga sorter, som inkluderade bland annat “esters päronäpple”, “Silva”, “gerby tidiga”, “saarijärvi röd”, “pirja” och den traditionella “transparant Blanche”.


Det är intressant hur många olika smaker det kan finnas av en och samma frukt. Den som föll mig i smaken, var förstås den sort som plantskolan själv kommer att sluta odla, eftersom den lätt blir angripen av skorv; “saarijärvi röd”. Lyckligtvis smakade “Silva” nästan likadant, som dessutom ger både större och friskare frukt.
Nu skulle ju jag, som trädgårdsfantast, helst ha alla sorters äppelträd på gården… Men med bara 1000kvm (som dessutom redan har ganska mycket växtlighet + både hus, uthus och grusplan) så är det en omöjlig dröm. Den här drömmen var ändå rätt lätt att lösa. -med ett familjeäppelträd! På så sätt fick vi både ‘silva’, ‘huvitus’, ‘suislepp’, ‘antonovka safranoje’ och ‘bergius’ på ett och samma träd. Jag tror det blir bra sedan bara det kommer sig ner i jorden.



En liten hallonodling tänkte jag också börja med. Helst hade jag tagit ‘maurin makea’, men de skjuter mycket rotskott, och behöver hållas efter lite… Så med tanke på den jag har i magen blev det den mer lättskötta ‘ottawa’ till min lilla odling.

På ett litet område mot grannens gård har jag just nu smultron, men de ger inget insynsskydd, och ingen avgränsning mellan våra gårdar. Så därför har jag länge övervägt häck eller staket. Nu blev det buskage/häck av svart-aronia. Jag valde just den busken dels för att den är fin, tål halvskugga och dels för att den har ätliga bär (inte ätliga barn som jag tydligen hade skrivit på instagram). Området där de kommer att planteras är anslutet till “barnens gräsmatta”, något jag planerade in att den största gräsmattan skulle bli, för ganska länge sedan. Här finns bara ätliga bär och ofarliga växter, buskar och träd. Allt det där giftiga har förpassats till “mammas trädgård” bakom uthuset.



Det finns en fördel med att handla bärbuskar och fruktträd nu på hösten… Har man tur så kan man hitta plantor med mogna bär på vid plantskolan, och på så vis kanske lättare kan ta beslut om vilken sort man hellre vill ha. Igår var det lite folk runt oss, när det regnade så kraftigt, så det var lätt att smyga i sig lite smakprov från både hallon, krusbär och ballerinabär.

Nu måste jag bara få hem lite jord så att jag kan sätta ner allt i jorden också… ja eller, jag pekar och säger, och Daniel gräver!
4 thoughts on “Hela bakluckan full med arbete

  1. Sku måsta åka upp till Blomqvist plantskola snart vi också, har ett äppelträd som vi skall ta ner eftersom det är i så dåligt skick. Men jag skulle vilja ha ett nytt likadant, men vi har ingen aning om vad det är för sort så vi tänkte ta med ett äpple och åka upp, för han vet säkert vilken sort de e då 🙂

  2. Log stort, väldigt stort, åt smultronens försök att skydda insyn. 😀 Om man ligger riktigt platt mot marken kanske grannen inte ser… ;)Men ballerinabär har jag inte hört om förr. Är det gott? Bild?

    • Nåja, det var väl egentligen inget försök till insynsskydd, egentligen ;)De där ballerinabären heter väl egentligen kopparhäggmispel, men jag antar att “ballerinabär” kommer från det vetenskapliga Amelanchier laevis ‘Ballerina’. Hur som helst en ny sort. En stor, 2-3m, buske som passar i zon 3-4, sol till skugga 🙂 Jag knyckte som sagt ett ballerinabär från en planta igår, och var överraskad över hur goda de var! Väldigt saftigt och sött, och svårt att jämföra med något annat bara så där :)Min ballerinabuske, som jag planterade ner i vårast, gav inga bär ännu i år :/

Leave a Reply

