Äppelhelg igen.

Vi har haft en så sjukt bra helg, att bloggandet helt har hamnat i skymundan. Vi har varit utomhus i solen hela dagen idag, så nu ligger jag på soffan, och vilar bäckenet. Jag visste ju att dagens trädgårdspysslande skulle ta hårt på foglossningen, men jag kunde ju inte bara stå och titta på när Daniel gjorde allt det roliga, så jag hittade på något mer graviditetsanpassat att göra. Vad vi har uträttat ska ni nog få ta del av, men för en gångs skull använde jag systemkameran när jag dokumenterade, så ni får vänta tills jag orkar stuga upp och sätta mig vid datorn istället.

Igår när alla människor i det här huset (alltså två stycken totalt) hade kvicknat till och ätit frukost, pallade vi några äpplen (okej, vi hade faktiskt lov..) från mitt barndomshem och körde iväg mot Lepplax. Det är andra helgen i rad vi besöker Blomqvists plantskola, men för äppelprovningen och några aroniabuskars skull gör man det gärna.


De pallade äpplena jag hade med lät jag den allsmäktige äppelexperten Leif Blomqvist smaka på för att förhoppningsvis sedan kunna bestämma sorten. Tyvärr tycks det över 50 år gamla trädets sort vara svårbestämd. Det kunde vara en korsning mellan Gerby kanel och något annat, eller rent av en frökorsning. Hur som helst bestämde vi oss för att låta ympa ett träd av orginalträdet.

Den här helgen hade de också ställt i ordning en äppelutställning. Två långa bord med olika sorters äpplen att titta på, för äta fick man inte göra. Vi passade på att dokumentera hur äpplena på familjeäppelträdet vi köpte förra veckan, ser ut.


Den där äppelprovningen som ordnas nu varje helg (nya sorter varje gång) är farlig… Den här helgen föll vi pladask för bärapeln ‘salla’, och jag kunde inte låta ett så gott äpple som ‘rautell’ stå kvar på plantskolan, så de fick båda följa med oss hem!

Leave a Reply

