Det är jordigt nu

Nu när jag kämpar på med min väggdekoration i skolan, så kan ni ju passa på att läsa lite om trädgården. Där går det framåt, men mycket sakta. Aronia-buskarna har Daniel grävt ner, men pga mörkret har jag faktiskt inte kontrollerat jobbet ännu. Men hur svårt kan det vara att få nergrävt några buskar liksom?!



Igår tog dessutom jag också tag i spaden, för att få något gjort… jag menar inte att D inte är duktig, men han kan ju inte vara på fler än ett ställe samtidigt. Jag grävde ner hallonbuskarna som stått vid garaget i två veckor nu och låtit oss skörda bär. Det gick faktiskt ganska bra, men det tog lite i bäckenet förstås. Det ska också byggas ett stöd så man kan styra fjolårs- och årsskott och göra det enklare att skörda hallon.

När jag ändå var igång passade jag på att gräva ner ett av de två äppelträden. Prydnadsapeln ‘salla’ fick komma ner i jorden, ganska nära fjolårsplanterade äppelträdet ‘valkealan syys’, så hoppas vi att hon trivs och att vi snart får smaska på små goda godisäpplen.



Nu är det bara herr ‘rautell’ kvar som vi ska hitta en bra plats åt här på gården, så är alla fruktträd och bärbuskar nere i jorden för i år. Då återstår bara lite silverax och rodgersia som jag måste bestämma mig för var de ska sättas ner.


4 thoughts on “Det är jordigt nu

  1. Hej hördu, här kommer kanske några dumma frågor. Och antagligen så e jag väl säkert för sent ute… Men jag undrar. När borde man plantera lökar och sånt inför nästa vår? Och vad borde man egentligen göra för att blomrabatterna ska “övervintra” eller behöver man göra något alls? Har nämligen sett att grannen förra vintern hade täckt över sin rabatt med något. Och om jag t.ex. skulle vilja plantera buskar, när borde man göra det? Förlåt att jag frågar så mycket, men jag är så ny på det här med att ha en trädgård och vet ingenting 😀

    • 😛 Nädå, du är nog inte alls för sent ute… Jag har inte satt ner mina lökar i jorden ännu, trots att jag har dem här hemma. Sätta lökar skulle jag tro att går att göra ända tills marken fryser, och samma gäller egentligen buskar också.Angående rabatten så kan man bra täcka över till vintern om man vill, men det är absolut inget måste. Det kan hända det har med någon känsligare perenn att göra om man täcker över. Jag brukar räfsa löv över mina rabatter på hösten, men sen är det lite jobbigt när man ska ha bort löven på våren, utan att skada knoppar som kommit upp :/ Då är nästan granris bättre.

  2. Egentligen inte eftersom allt och alla “utvägar” såg ut att vara ok och stängda (gjorde både vaginalt och vanligt UL), men lite skrämmande och obehagligt är det nog ändå. Det känns ju inte bra att något ska trycka på så där, men det är väl bara att tro på läkaren och leva vidare. Hoppas det hjälper med vila nu.

Leave a Reply

