Trädgårdsnörden i mig

Så här års börjar det alltid klia i de gröna fingrarna. Det beror kanske på att krukväxterna i mina fönster börjar sträcka på sig och skjuta ljusgröna skott… Istapparna byts ut mot takdropp… Men framförallt fylls tidningshyllorna av inspiration inför odlingssäsongen.

20130317-204855.jpg

I en av de här trädgårdstidningarna läste jag att trädgårdstoppen drar igång en ny säsong nu om en vecka! Förra året plöjde jag igenom de två första säsongerna på Sveriges tv 8-play och gick sedan ut och gjorde en ny rabatt. En sann inspirationskälla alltså! Programmet går ut på att medelhavsträdgårdsexperten Peter Englander åker runt till 20 olika privatträdgårdar i Sverige, och sedan väljer en jury ut en vinnare bland dem.
Bara som ett tips till Er andra trädgårdsnördar.

Jag tittade in hos Nina och fick se fina trädgårdsbilder, bland annat den här:

20130317-211456.jpg

Solrosor, ni vet de där som 4H-ungar tävlar med, om vem som får dem att växa högst. Jag älskar den blomman, färgen och att den är så rejäl. Men kan ni tänka Er, jag KAN INTE odla dem!! Enda gången jag har lyckats är när jag har gjort det av misstag, och då har jag inte ens fått det där gula havet som jag gärna skulle ha. Någon enstaka planta har jag fått njuta av. Så Nina och ni andra som lyckats, HUR gör ni??

Nu tills snön smälter bort, är det enda är man kan göra att vänta, längta och planera! Förra våren grävde vi som sagt en ny rabatt här mellan huset och uthuset… I år kommer jag att sätta Daniel på att bygga pergolan ovanför terassen, och jag själv ska pyssla färdigt i ett litet “rum” till höger om trappan. Ja så ska vi väl också pyssla vidare bakom uthuset, plantera havtorn, och förstora grönsakslandet bland annat.

2 thoughts on “Trädgårdsnörden i mig

  1. jag har faktiskt inget minne av att jag skulle ha lyckats med vanliga stora solrosor, men sen två år tillbaka har jag fått jättefina minisolrosor. “paquito sangria” heter de, och jag tycker de är så fantastiskt mustiga och härliga i färgen. jag förodlar dem inomhus och har planterat ut dem sen i en stor hink. eller första året trängdes de i en liten blomlåda, men verkade inte klaga ändå. fina blommor kom det båda åren. här: http://instagram.com/p/Oq4Nj9Dn0t/ finns en bild av en blomma från förra sommaren. tycker också att namnet på sangrian är sådär exotiskt och mustigt på något sätt. 🙂 gillar.

    förra året hade en solros börjat gro från ett fågelfrö som lämnats oätet, så den flyttade jag till blomrabatten, men det blev inte högre än kanske 110cm. 🙂

    kanske om jag nån gång får en egen lite större trädgård ska jag prova på stora solrosor.

Leave a Reply

