De gröna

20130321 Leon 198 (Medium) 20130321 Leon 199 (Medium)

 

Det spirar och gror inomhus nu redan… på ett och annat sätt. Här i det stora köksfönstret mot söder satte jag upp en glashylla i två våningar (den som jag tidigare hade i vardagsrummet) för att kunna ha lite färska örter till hands nu innan man får plocka utifrån (i bästa fall håller jag de här vid liv, så får jag ju plantera ut dem sedan), för det är något visst med riktigt färska örter i maten. Jag har oregano, persilja, rosmarin, timjan och basilika… och så provar jag på att ha sallad också.

 

20130321 Leon 192 (Medium)

Jag tänkte försöka undvika att förkultivera alltför mycket i år, det brukar nämligen sluta med att allt torkar bort någon solig dag när jag inte har kunnat vattna. Chili och paprika är det enda jag tänkte satsa på (okej, nu har kanske inte säsongen riktigt kommit igång ännu heller, och det skulle inte förvåna mig det minsta om det sist och slutligen blir både det ena och det andra som förkultiveras i pannrummet).

 

20130321 Leon 201 (Medium) 20130321 Leon 200 (Medium) 20130321 Leon 196 (Medium)

 

Jag har varit och inspirerats hos Nina nu igen. Den där Nina som jag glömde länka till i inlägget om solrosorna. Så jag länkar lite mer nu istället. Nina. Nina. Nina. Så har jag kompenserat 😉
Nina hade sått påskgräs i lav, men någon sådan hade inte jag här hemma… istället hade jag mossa som smält fram ur en snödriva bredvid vår trappa (mossan låg på en bricka så det var bara att plocka in hela ekipaget och låta det tina upp). Jag slängde ner alla dyblöt mossa i en kakform och strödde på frön av grovt gräs (aka kattgräs), det är mitt påskgräs för i år!
Katterna har eget påskgräs, som vanligt, för annars blir mitt gräs uppätet innan påsken ens har börjat. Deras gräs är det på bilden högst upp i det här stycket, men de fick inte något mossa utan helt vanlig bomull.
På mittersta bilden har jag sått helt vanlig smörgåskrasse i våt bomull. Man ska kunna odla den direkt i igelkotten av lera, men då ska man minnas att duscha på fröna hela tiden för att de inte ska torka. Då är det nästan lite enklare att ha fuktig bomull underst 🙂

Så ser det ut på odlingsfronten här i Sagarden för tillfället.

4 thoughts on “De gröna

  1. Alltså så där vill jag ha det i mitt köksfönster också! Men tyvärr är det omöjligt om jag inte vill vara rädd för att ha folk som tittar in på natten… När jag sover. Har bara persienn i köksfönstret, visst kunde jag smälla upp en gardinstång, men det är likväl otympligt om man ska ha blommor i fönstret. Istället letar jag efter en passlig blombänk att ha under fönstret… Lyckas bara inte hitta nån ‘perfekt’!

Leave a Reply

