Hej från trädgårdsmästaren!

Hej Du glada trädgårdsmänniska!

Så där annars skriver jag på min privata, låsta blogg, med samma namn som den här, men jag tycker det är lite synd att inte kunna dela med mig till alla av mina trädgårdsprojekt. Det blir liksom “I min Sagarden lite“, ett rum i rummet, men som är öppet för alla intresserade. Det här blir min trädgårdsdel helt enkelt. Om man redan följer min privata blogg, så kommer man få ta del av samma inlägg där, du behöver alltså inte läsa både den här och den privata.
Jag har en hel del guldkorn från tidigare trädgårdsinlägg, så jag tror jag kommer importera dem för att få alla sagarden-inlägg på ett och samma ställe.

Sagardendet är vår gård det… Ja egentligen heter väl vår tomt bara några trista siffror, och inget snärtigt namn som tomter förr i världen har, men jag tyckte jag ville ha ett namn på vår gård ändå. Sagarden kommer från Saga som bodde här tidigare, och egentligen var den som började på trädgården. Nu är det mesta av Saga borta, klängrosorna försvann när det dränerades runt huset, och thuija-planteringen försvann när jag ville skapa något eget. Det var också Saga som planterade pelarasparna och pilarna som reser sig mot vattentornet.

sagardenplaner

 

Själv är jag trädgårdsmästare (och snart också florist), fast inom blomster och handel, så det jag kan om trädgård är inte mycket. Visst kan jag ändå en del eftersom det första året när jag studerade till trädgårdsmästare i Gamla Vasa, bestod av gemensamma studier med inslag från alla tre linjerna. Nu för tiden finns det bara två linjer att välja mellan och dessutom är det bara ett halvt år som är “prova-på-för-att-hitta-rätt”-linje och sedan blir det mer inriktade studier i 2,5 år.
Trädgårdsmästeri på det här området är egentligen bara på hobbynivå för min del. Jag gillar att planera, gräva, ändra om, odla och försöka skapa något fantastiskt grönt och lummigt av de här 1000 kvadratmetrarna.

Leave a Reply

