Calamondin

IMG_0048 (Medium)

 

Det är en uslig bild, men ni ser kanske att det är ett citrusträd, närmare bestämt en calamondin. Den fick jag från jobbet ganska i början av min anställning, i maj 2011, när den hade tappat de mesta blad och inte mera räknades som försäljningsduglig. Jag satte den i min cykelkorg och cyklade hem, tappade en frukt strax efter att den här bilden togs, när jag cyklade uppför en trottoarkant. Jag tog aldrig in den i huset, utan satte den i en kruka på trappan, och där stod den hela sommaren, ända tills frosten började krypa fram.

Förra året gjorde jag likadant, och när jag tog in den sedan på hösten satte jag den i söderfönstret så den skulle få maximalt med ljus hela vintern. Ja den blommade till och med i slutet av förra året. Och nu är det snart dags att ställa ut den igen. Eller DEM, jag har en till, som är större. Den lilla calamondinen har fullt, fullt med små blomknoppar överallt nu plötsligt, och det doftar ljuvligt!

20130409 Leon 323 (Medium) 20130409 Leon 318 (Medium) 20130409 Leon 319 (Medium)

 

Jag har knappast skämt bort det här exemplaret särskilt mycket. Den har haft alldeles för lite jord, i omgångar blivit dränkt när den stått ute i regnet och citrusnäring har den fått -någon gång! Och nu ser den ut så här, efter två år i min ägo! Ser ni alla de där små vita prickarna? Det är blomknoppar! Om det blir någon frukt av dem återstår att se.

20130328 Leon 249 (Medium)

Falsk citrusjord

När vi ändå pratar så här om citrusväxter. De ska ha citrusjord för att må riktigt bra, men någon sådan finns inte att få tag på i detta land. Jag frågade Fredrik Sandström, som är en mycket kunnig trädgårdsmästare, hur man ska blanda för att få en så likadan jordblandning som möjligt. Och här är receptet: grönväxtmylla, så- och kaktusmylla och perlite. Luftigt och lättgödslat alltså. Perlite är som små styroxkulor som luftar jorden väldigt bra, och i den här falska citrusjordblandningen får det vara ungefär hälften av det.

Och jo, frukterna är ätbara!

Leave a Reply

