Faffas gröna fingrar

20130409 Leon 322 (Medium)

 

Det här ser ut som vilket gammalt häfte som helst, men det är så mycket mer än så! Det är nästan bibeln för mig. Det är 10 år av erfarenhet. Det känns nästan som att det är en värdefull och hemlig nyckel. Det är min fammos och faffas häfte med odlingstips.

20130409 Leon 316 (Medium) 20130409 Leon 317 (Medium)

 

Mina farföräldrar kunde man nästan säga att är en inspirationskälla och mina idoler när det kommer till att odla ätbart på egen gård. Jag minns deras gigantiska trädgårdsland som en stor labyrint där man fick plocka i sig grönsaker så mycket man bara hann med. Ärtskidorna var kanske det bästa vi visste, men jag minns också morötter, kålrabbi, kålrot, sallad, persilja osv. osv. Och inte ett endaste ogräs växte i deras trädgårdsland.
Det var så enkelt skapat, med bara upptrampade gångar och ett djupt dike runt hela landet, men det gav mat så det nästan svämmade över i skafferiet! Det var så vackert!

Det var när vi var hos fammos och åt mat för någon vecka sedan, som fammo och jag pratade odling som hon nämnde om häftet där de skrev upp allt viktigt för att minnas till kommande år. Och jag hade turen att hon sparat den här guldgruvan. ALLT finns verkligen uppskrivet, från när de hade sått, fröna hade grott, till misstag, tips och trix. Ni förstår hur användbart det här kan vara, visst?

350kvm, så stort var deras trädgårdsland. Och det var fantastiskt!

One thought on “Faffas gröna fingrar

  1. Det där känner jag igen! Min mommo och moffa har det precis som du beskriver din fammos och faffas trädgård och allt jag vet om blommor och trädgårdsland har jag dem att tacka för. Jag får också en stor del av mina växter av dem. I år blir det säkert körsbärstomater, sättpotatis, astrar och lobelia bl.a. Förra sommaren delade de en massa av sina perenner och bärbuskar och gav åt mig och de är ju lite extra värdefulla då.

Leave a Reply

