Trädgårdsmästarföräldrar -hur gör man?

Att få något gjort utomhus när man har en 3,5-månadersbaby är inget att räkna med. Jag kan inte riktigt ha honom i manducan när man lyfter stenar, gräver gropar och kryper på knä i mylla. Jag kan inte heller ha honom i vagnen annat än när han sover (och det händer inte så ofta dagtid nu längre). Dessutom är det så ljust utomhus att det är lite väl mycket för små känsliga babyögon.

Hur har andra trädgårdsmammor löst det här problemet riktigt? Jag kan tänka mig att det skulle funka bättre redan om babyn kunde sitta, så att man kunde ha honom i vagnens sittdel.

20130501-214027.jpg
Och vi som har så mycket att göra på gården just nu! Vi får helt enkelt ta lite nu som då, på lediga dagar, helger och kvällar när vi båda är hemma. Bara Leon skulle sova de där samma 3 timmarna på dagen, som han gjorde en tur, så skulle jag ju faktiskt kunna ta i spaden då också.

20130501-214924.jpg

20130501-214934.jpgIdag fick vi två timmar i trädgården så länge Leon nappade. Daniel flyttade bort små jordhögar som har legat både här och där, och fyllt på jordhögen som blir till pulkabacke. Jag satte presenning på marken på två olika ställen, där ogräset är hopplöst och inte går att rensa bort. Det är tänkt att presenningen ska få ligga kvar i några år och på det sättet kväva och utrota ogräset. Sen hann jag också riva lite ruttet och snett staket och städa upp kvistar och ännu mera stenar.

Vad vi egentligen borde prioritera, är grunden till växthuset. Men kvällarna, kvällarna. Leon börjar ju sova redan kl 19, så efter det kan vi egentligen arbeta i 2 timmar också. Och nu i helgen borde vi också förbereda trädgårdslandet…
Hur hinner man?

Leave a Reply

