I grönsakslandet

Jag borde nog fixa en uppföljare till midsommarfirandet på villan känner jag… Men det är så mycket annat som tar upp vår tid just nu.

Ikväll har jag rensat bort ogräs i grönsakslandet medan Daniel har installerat en automatisk lucköppbare i växthuset (mycket behövligt!!). Före det monterade vi ihop vår nya gräsklippare och testade den under väldigt tysta omständigheter. Det är nämligen en utan motor vi tänkte börja köra runt med nu -ljudlöst, enkelt, billigt och skonsamt för både naturen och egen kropp (man andas inte in avgaser, och så får man jobba mer med muskler). Det är en fiskars, med uppsamlare, så också i fortsättningen får jag gräsklipp till mina odlingar!

20130625-002427.jpg

20130625-002440.jpg

Beskåda hur det frodas i växthuset! Också jättepumpan ser ut att trivas på son kulle (som mest består av grästorvor som lämnat över när vi grävt)! I grönsakslandet går det däremot lite trögare än vanligt, och det beror på avsaknaden av fiberduk. Till en början hade jag täckt allt, men sedan insåg jag att jag aldrig skulle orka hålla på med duken när det ska vattnas. Så nu får jag snällt vänta lite längre på egna grönsaker.

Speaking of grönsaker! Nu vet jag varför det kan lönas att så tätt med rädisor, iallafall om fröna är lite äldre. För mig har bara fyra frön grott, och det är ingen bra statistik för rädisa! Nu testade jag att så mera idag, och se vad som händer.
Också salladen har jag sått av idag, bara för att jag hade glömt bort att jag skulle så i omgångar i år. Vänta och se är vad som gäller.
Men alltså tänk vad man hade vunnit på att chansa och så grönsakerna tidigt i år när det har varit sånt fantastiskt väder i nästan 2 månader!! Jag vågade inte med rädsla för bakslag med frost och snö. Men icke!! De som chansade har säkert stora fina grödor nu redan, medan vi bara har små groddar ännu.

Är det någon som får skörda i sina land ännu?

One thought on “I grönsakslandet

  1. Jooodå! Har skördat alla mina rädisor redan (men jag har sått nya som grodde för en vecka sen) och salladerna förväxer sig! Har beodrat två av grannarna att plocka sallad åt sig såläng vi är på semester så att den inte djunglar till sig så! Det är nästan ett måste att skörda varje dag, speciellt nu när vi fått lite regn… för den växer så mycket för varje dag att det är nästan så att det syns om du står stilla och tittar en stund! 🙂
    Jag ska komma och kika hur det växt till sig i din trädgård sen då vi kommer hem!
    Ha det gott!
    H. Kitty

Leave a Reply

