Det bär av

20130731-171801.jpg

20130731-171808.jpg

Vi fortsätter att skörda åkerbären i takt med att de mognar. I år har vi fått rätt så mycket bär, och stora är de också. Och goda! Det är två olika sorters odlade åkerbär jag har (jag har satt vilda också, men de gav inga bär i år), så de är mörkare på en sida av buskaget, och ljusare på den andra. Mina smaklökar tycker bättre om de ljusa, som man kan skörda fastän de är nästan vita ännu.
Det passar så bra att ha åkerbär mellan blåbärsbuskarna. De ska båda nämligen ha sur jord, och så blir det ju ett ganska stort glapp mellan blåbärsbuskarna så länge de är små och inte är så breda.

20130731-172649.jpg

20130731-172902.jpg

Idag skördade jag faktiskt de första blåbären också. Stora fina bär, men de smakar ju inget jämfört med bären som växer i våra Finländska skogar. Vi har tre olika sorters blåbärsbuskar bredvid varandra, ‘North blue’, ‘chippewa’ och ‘north country’. De två förstnämnda planterades förra året, och det är de som ger en liten skörd i år.

20130731-173427.jpg

Här ser ni också dagens skörd av ballerinabär. Det är en sorts häggmispel, som ger söta goda bär. Till en början tyckte jag att de smakade bittermandel när man tuggade sönder fröna inuti, men den smaken försvann bara de fick mogna tillräckligt.

På tal om bär. Våra fyra hallonspön som vi satte ner i höstas frös bort under vintern, så vi blev utan egna hallon i år… Men som tur erbjöd våra grannar oss att komma och plocka av deras trädgårdshallon. De har stora mängder buskar, som ger riklig skörd i år av stoooora goda hallon.

2 thoughts on “Det bär av

  1. Åh, får ni redan blåbär! Nu blir jag lite avundsjuk – vi har också två buskar varav den ena (north sky tror jag) är planterad för tre år sedan. Den ger inga bär än…jag trodde det var vanligt att man fick vänta många år på buskblåbär – eller är våra buskar bara ovanligt sega? Den andra busken planterade vi i år så det är ju inte konstigt att den inte kommit igång än.

Leave a Reply

