Öppna trädgårdar 2013: Guns trädgårdsrum

guns trädgårdsrum logo (Medium)

Här började vi vår resa för dagen, bara ett stenkast från Kittys (om man kastar långt ja) i Guns och Börjes trädgård.

Redan på gatan får man fascineras över hur fint det kan vara med marktäckare av olika slag på den där lilla plätten som staden äger ni vet, den där som tomtägaren själv måste ta hand om (klippa gräs och skotta snö). Det är ingen dum idé alls att trolla så här med den markbiten istället!

Trädgården var så stor, fastän den bara är 1000m2 (lika stor som vår egen tomt), att jag hade svårt att ta in allt på en gång. Jag gick först ett varv för att få en helhetsbild, hitta guldkornen och ta in de stora penseldragen. Efter första varvet gick jag ännu ett varv. Då såg jag kompositionerna, detaljerna och de enskilda växterna.

20130806Guns trädgårdsrum 17 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 10 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 8 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 9 (Medium)

Ni vet redan att jag tilltalas av bladkombinationer, färgkombinationer och djup. Mångfalden, den där smala gränsen mellan för plottrigt och för tråkigt, men oj så ljuvligt det blir när man lyckas! Som här nedanför! Jag skulle säkert ha kunnat stå och bara titta på den här (de två bilderna nedanför) kulissen hela dagen. Det är som en godisaffär för godisgrisar!

20130806Guns trädgårdsrum 11 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 12 (Medium)

Ett växthus ska det väl finnas i alla trädgårdar, och när man ser de här fina träkonstruktionerna där man både ryms att trivas och att odla, verkar nog mitt pyttelilla plastväxthus ganska… pyttelitet! Se! En säng, en grön vägg, tomater, vindruvor, djungelgurka, planteringsbord och kryddor. Där fanns nog allt som behöver finnas i ett växthus.

20130806Guns trädgårdsrum 15 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 2 (Medium)

Som namnet på trädgården säger, Guns trädgårdsrum, så är det rum efter rum, efter rum att utforska. Plötsligt befann jag mig i medelhavet med dignande citrusträd, medan nästa steg tog mig till en japansk trädgård. Zen garden tror jag det heter, en sandplätt att krafsa i för att få lugn och ro i själen. Min zen garden kommer vara gångarna som ska krattas.

När jag stod i medelhavet och tittade på japan, såg jag hur en jordgubbsreva kom smygande under staketet. Jag höjde blicken och fick överraskande nog se ett fält med jordgubbar! Tänka sig!

20130806Guns trädgårdsrum 13 (Medium)

När vi traskat genom jordgubbslandet och ett hav av marktäckare och kom till en återvändsgränd (där vi hittade komposten), svängde vi oss om för att titta på utsikten. Ingen av oss hade noterat att vi faktiskt hade gått förbi (ja nästan under!) en torkställning! Då kan man snacka om att den smälter in, alternativt att det finns tillräckligt mycket annat att titta på, att ögat inte upptäcker något så oväsentligt.

20130806Guns trädgårdsrum 3 (Medium)

Och ingen kunde väl undgå alla detaljerna?! Kaffekoppar fulla med taklök! Betongstövlar! Små taklökar på fat! Porten av kamstål! En trädgård är ingenting utan dess egna prägel, detaljerna att upptäcka. Det var ljuvligt!

20130806Guns trädgårdsrum 5 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 14 (Medium) 20130806Guns trädgårdsrum 4 (Medium)Tack Gun, för alla inspirerande vyer ni bjöd på!

 

 

One thought on “Öppna trädgårdar 2013: Guns trädgårdsrum

Leave a Reply

