Djurlivet fortsätter på backen

Djurlivet frodas verkligen här på Källbackan, och då tänker jag inte bara på grodorna, strykarkatterna, fjärilarna och igelkottarna. På tal om grodorna i dammen… De bor verkligen där! Dagtid ligger de och trycker mellan stenarna och på kvällen och natten hoppar de omkring eller sitter PÅ stenarna istället. Det ger lite extra poäng till dammen och hela trädgården faktiskt, att ha djur som bor där.

Förutom grodhem fyller dammen numera också en annan funktion -fågelbad! En dag nu i veckan fanns det plötsligt väldigt mycket småfåglar här på backen, och när vi spionerade lite på dem genom fluggallret i dörren såg vi hur de stod på en sten i dammen och duschade sig i fontänen. Hur nice är inte det liksom?!

20130809 fåglar 2 (Medium)

 

20130809 fåglar 1 (Medium)

 

Den första borde vara en grönsångare, och den andra är enligt experter en ung rödhake… Med sig hade de dessutom den inte alltför svåridentifierade svartvita flugsnapparen. Det var riktigt synd att det började regna, för det var så roligt att stå och titta på dem och lyssna till deras gälla kvittrande.

Idag hade jag mycket gärna haft ett aningen bättre objektiv till kameran. Jag satt på en filt på gräset tillsammans med Leon, när jag hörde något märkligt fågelläte uppifrån… Något som lät stort. Jag tittade uppåt, men såg ingenting. Ljudet fortsatte, och så småningom såg jag faktiskt en stor fågel lite längre bort, mot havshållet… men ljudet kom ovanifrån, så jag sökte med blicken och fick se ännu en stor fågel glida runt bland molnen. Två örnar av okänd sort.

20130811 34 (Medium) 20130811 35 (Medium) 20130811 36 (Medium)

 

Ganska fint att bo här uppe på backen där det inte finns några höghus runt, och ingen skog som skymmer för himlen heller. Då ser man sånt här fint ibland!

Leave a Reply

