Säsongsavslutning

 

20130922 söndag 16 (Medium)

 

Det börjar vara dags. Trädgården har gjort sitt för den här säsongen, och förtjänar en vinterlång semester.
Sommarblommorna ska tas upp ur krukorna (sommarrudbeckian vill aldrig sluta blomma, men det mesta har ruttnat bort, så det är inte så fint som det ser ut att vara), diverse rekvisita städas undan, möbler tas in, växter planteras ner och frön samlas ihop. Det känns som ett evighetsgöra när man börjar på, men så är det så skönt i själen sedan när man är färdig och bara får invänta nästa vår istället.

20130922 söndag 15 (Medium)20130922 söndag 19 (Medium)

 

Jag brukar inte riktigt ha höstplanteringar, erica och calluna i krukor… Inte sedan vi bodde i Vasa och anävnde den inglasade balkongen ända in i november, för då hade jag höstblommor så det smällde om det. Men nu för tiden när jag har trädgård njuter jag av den så intensivt på våren och sommaren att jag är nöjd med att “flytta inomhus” när hösten kommer. Dessutom blommar både kärleksörten, solrosorna, solhatten och strålrudbeckian ganska långt in på hösten, så jag behöver inte pryttla på med en massa köpisblommor om jag inte riktigt gärna vill. I år har jag en stackars liten calluna på verandan, men det bara för att jag använde den i en blombukett i helgen och inte klippte av allt.

20130922 söndag 17 (Medium)

 

Växthuset är nästan helt urstädat nu. Det enda som återstår är tomatplantorna, och de tänkte jag att skulle få vara kvar så länge det finns tomater kvar och värmen hålls i luften. De har gett så stor skörd, att det heller inte harmar om de fryser bort redan nu.

Jag känner inte till vinrankor särskilt bra, men någonting säger mig att ‘chardonnay’ inte är något som kommer att överleva våra vintrar här. Lyckligtvis visade det sig att stocken jag fick från jobbet inte alls är så gammal som man kan tro vid en första anblick. Det är en död och torkad vinstock som agerar klätterpelare åt två unga ‘chardonnay’-plantor på vardera sida… så om de dör är det ändå inte hela världen. Jag satten er dem i växthuset som ett experiment.

 

20130922 söndag 20 (Medium)20130922 söndag 21 (Medium)

 

I växthuset har jag haft nerplanterat både avokado och passionsblomma nu i sommar. Den sistnämnda härstammar från frön ur en passionsfrukt köpt i vanlig mataffär, och är mest bara ett experiment för att se hur länge jag får den att överleva. Jag sådde fröna förra våren, och glömde mitt eget exemplar (jag gav bort ganska många) i skuggan av uthuset under sommaren så den växte väldigt långsamt. Till hösten tog jag in den och hade den som krukväxt under vinterhalvåret och nu i vårast när jag fick växthus satte jag ner den där.
Som ni ser trivdes den utmärkt i växthuset och mätte kanske 3,5 meter när jag planterade ner den i en stor plastkruka och tog in den inomhus. För att få den att överleva den mörka vintern var jag tvungen att klippa bort det mesta av rankorna, men jag får trösta mig med att den antagligen växer lika bra nästa sommar.

 

20130922 söndag 18 (Medium)

 

Jag tror att det här inlägget får vara någon sorts avslutning för trädgårdssäsongens bloggande. I fortsättningen kommer jag nu som då droppa in något inlägg om krukväxter, lite om julblommor närmare julen, och eftersom jag snart också återgår till mitt jobb som florist kan det hända att en och annan intressant snittblomma kan komma på tal. Om det är något specifikt ni vill veta så går det bra att önska inlägg, tips eller liknande så ser jag om det är något jag kan hjälpa med. Annars syns vi till våren när trädgårdssäsongen tar vid!

TACK för att ni har läst!

2 thoughts on “Säsongsavslutning

  1. Jag känner likadant. Man är liksom färdig med sommaren nu. Den har ju varit så fin!

    Höststädningen brukar jag vara ganska dålig på. Men i år ska jag skärpa mig. Det är roligare att börja på på våren då det inte ligger en massa krukor och gamla plantor och skräpar.

    Ha det fint!

  2. Ja oj oj, så mycket jobb jag har framför mig ännu… hoppas snön tar tid på sig.. annars är det mycket som lämnar halfärdigt både arbetsmässigt och att en del växter ska planteras ner för att överleva! Passionsväxten jag fick av dig ska jag testa på att övervintra inomhus. överlevnadstips mottages med öppenhet! 🙂

    Ett inlägg ska du få fundera på snart.. men jag meddelar dig lite senare vad jag dillar om! 😉

    H:Kitty

Leave a Reply

