Odla egna kryddor

Jag är inte så bra på det här med arbiskurser… Iallafall inte när det gäller att komma ihåg dem. För några veckor sedan hade jag (som ni kanske minns) glömt bort keramikkursen, och nu ikväll var det igen nära att jag skulle ha missat en kurs. Hade inte arbis växthus ha blåst sönder hade de inte sänt ut ett sms om ändrad kursplats en kvart före start, och på så vis påmint mig. Så faktum är att jag i smyg är ganska glad över det sönderblåsta växthuset.

20140409-232141.jpgIkväll var det kurs i att odla sina egna kryddväxter med Fredrik Sandström. Och jag som alltid har tyckt om att odla sånt som ger mer smak åt maten, satt förstås där med tusen olika frågor.

Det var en mycket inspirerande och lärorik kväll där vi fick lära oss om konventionell och ekologisk odling, gödsel, skadedjursbekämpning, och förstås örter och deras användningsområden. Ni kan tro att det kliar rejält i fingrarna inför årets val av örter. Ja, jag brukar aldrig orka så egna, så jag köper färdigt drivna plantor från Sunds trädgård. De driver upp plantorna på ett långsamt så sätt att de blir starka och stabila för att klara av friland hos konsumenten. Det låter som rena betalreklamen, men jag står för de orden som trädgårdsentusiast, så ni kan se det som ett tips från en amatör till en annan.

Jag kunde skicka vidare de bästa tipsen från ikväll åt er, men det får bli en annan dag.

Leave a Reply

