Att få det att växa

20140701-011337-4417715.jpg20140701-011336-4416200.jpg20140701-011334-4414977.jpg20140701-011339-4419634.jpg
Äntligen börjar det hända något synligt i grönsakslandet! Gurkorna börjar få gurkämnen och en del tomatplantor har redan stora kartar som bara väntar på solskenet!

En sak jag fick lära mig på en kurs tidigare i vår, var att man inte ska vattna tomater, gurkor eller späda plantor med vatten direkt ur vattenslangen. Plantorna får en chock av det kalla vattnet och på grund av det långsammas hela processen ner. Det betyder alltså att tiden tills du får skörda förlängs.
Tyvärr har jag själv ingen möjlighet just nu, att vattna på något annat sätt än med vattenslang, varken i växthuset eller i odlingslådorna… Men jag önskar att jag någon dag kan ha en tunna med vatten i växthuset så att jag kan vattna med ljummet vatten.

I odlingslådorna har det hittills knappt varit någon skillnad varifrån man vattnat, det växer ändå liks långsamt. Ungefär varannan dag myllar jag upp jorden mellan de sådda raderna, och vattnar ordentligt. Myllar man så lämnar inte vattnet att ligga ovanpå jorden, utan sjunker undan mer effektivt och på så sätt gör det mer nytta.
Man kan också passa på att vattna när det regnar. Då är jorden antagligen lite fuktig redan, och suger lättare upp det man vattnar.

Jag har tittat på spenaten, tänkt att jag egentligen borde ha sått mer lite tidigare så att inte odlingslådona blir tom nu redan när spenaten snart går i blom och måste skördas.

2 thoughts on “Att få det att växa

    • Jag borde skaffa en tunna att förvara vatten i i växthuset, för just nu har jag inte riktigt möjlighet att bära så många liter som går åt till växthuset :/

Leave a Reply

