Inför en renovering

För fyra år sedan lagade vi ett jordgubbsland på det fuktigaste stället i hela trädgården. Vi satte markduk och lassade på ett rejält lager grus innan vi satte ett till lager med markduk och först sedan jordvallarna där jordgubbarna skulle planteras. Det här har funkat väldigt bra, och jordgubbarna har trivts väldigt bra.

Förra året märktes det på plantorna att jorden började vara urlakad, och bären blev både små och skruttiga. Jag minns faktiskt inte om jag gödslade jordvallarna särskilt mycket, men eftersom vi tog jorden från en gräv så var den knappast särskilt välgödslad (jag skulle tro att jag blandade i stallgödsel, annars förstår jag mig inte på mig själv), och jag hade sannolikt behövt tillföra näring varje år. Det har jag inte gjort.

IMG_5770Nå, i år tänkte jag renovera jordgubbslandet ordentligt, och till och med sätta nya jordgubbsplantor. Min favoritsort alla tider är den söta ‘honeyoy’ som tyvärr är lite svårare att hinna få eftersom plantskolor får så små partier av den sorten. Jag var därför ute i god tid och tack vare kontakter inom området fick jag mina 30 plantor. De gamla jordgubbsplantorna tänkte jag sätta åt barnen så de får äta fritt.

Jag är världssämst på att gödsla, så det där att vattna med köpt gödsel eller egengjort nässelvatten är inte riktigt min grej. Istället funderar jag stenhårt på att täckodla också i jordgubbslandet. Sara Bäckmo har en bra beskrivning på hur man gör en ny bärplantering, men eftersom jag redan har den där urlakade myllan får jag se hur jag modifierar beskrivningen för att få den att passa mitt behov.jordgubbe (Medium) 20120627 ätbar trädgård 8 (Medium)Vilken tur att FMI utlovar soligt till eftermiddagen så vi kan gå ut på gården och göra något istället för att sitta inne i vårt kvava vardagsrum.

 

2 thoughts on “Inför en renovering

  1. Berätta gärna vad du kommer fram till, har också ett ogödslat jordgubbsland som behöver åtgärdas….

Leave a Reply

