Vad är på gång i midsommarhelgen?

  Det händer faktiskt något nu igen när barnen tillfrisknat en aning, och vädergudarna skickat lite varmare väder (så att min jätteförkylda man kan vara ute med barnen). Idag när vi fick ett fantastiskt midsommardagen till ära, blev den tionde odlingslådan täckt och sådd (ett inlägg om täckodling ligger högt på “to do-listan”). NU ska vi snart byta ut plantorna i jordgubbslandet, men för att kunna göra det måste de gamla omplaceras. Bland annat fick ett par rejäla exemplar husera i änden av den tionde lådan, så har jag kanske några saftiga jordgubbar att äta mellan spadtagen. Jag förberedde också en elfte låda (gamla sandlådan) för jordgubbsplantor och ett par jordärtskockor som inte rymdes i cementringen.

Men på tal om jordgubbslandet så har jag äntligen kommit på hur vi ska göra. Hittills har vi haft tre strängar med mylla och jordgubbsplast på, och haft jordgubbar planterade på strängarna. Mycket praktiskt och enligt regelboken, men nu vill jag prova något annat. Det blir tre långa odlingslådor med gräs- och halmtäcke runt jordgubbsplantorna. Blir både snyggt och lätt att vattna och gödsla (med organiskt material).

   Samtidigt som jag försöker få färdigt med odlingarna för den här omgången (så länge det är fullt i jorden), så ska det också städas upp lite och klippas gräs inför öppen trädgård nästa vecka. Söndagen den 28.6 har vi loppisrace här på området (40 gårdar, fler än 40 försäljare), och vi har öppen trädgård. Det behöver inte vara tipptopp, men om folk ska gå fritt omkring vill jag inte ha brädlappar, jordhögar eller ogräshögar liggandes hursomhelst. 

  Kartan till loppisracet kan jag publicera i ett eget inlägg tillsammans med lite info. 

Det är bråda dagar, därför har jag blivit en riktig nattuggla.

Leave a Reply

