Att inspireras av någon annan

Jag skulle så gärna ha tid för ett annat stort intresse också, förutom trädgården. Fotografering. Den hobbyn har funnits med så mycket längre än det här med odling och trädgård, men i nuläget hamnar det lite i skymundan. Men jag försöker att iallafall någon gång ta med mig systemkameran och krypa runt lite bland bladen.

Porträtt och människor har jag lite svårt att fota (om det nu inte handlar om familjen, och bilder till det privata albumet), men däremot är det som att naturens alla motiv aldrig skulle ta slut. En stor inspirationskälla till naturfoto är allas vår egen Min Eden-Nina, som jag har haft den stora äran att få lära känna. Det är kanske lätt att tro att det inte är någon konst att få trädgård att se fin ut på bild, men jodå! Det är lätt hänt att det blir platt, plottrigt, ointressant och väldigt “dött” (I know), men se det problemet tycks inte Nina ha som levererar den ena fantastiska bilden efter den andra.

Jag vill bli som Nina, och måla med kameran och trädgården på det viset som hon kan. Men för att nå det målet måste man öva. Öva, öva, öva. Och det har jag gjort ikväll.
höns och trädgård 57_Mediumhöns och trädgård 59_Medium höns och trädgård 52_Medium höns och trädgård 50_Medium höns och trädgård 34_Medium höns och trädgård 33_Medium höns och trädgård 26_Medium höns och trädgård 23_Medium höns och trädgård 20_Medium höns och trädgård 19_Medium

6 thoughts on “Att inspireras av någon annan

  1. Men Sandra ❤ va varm i hjärat jag blir. Jag tror inte man ser sin egen potential förräns någon säger att "det här gör du jätte bra, det här blev jätte bra", det är väl jantelagen 🙂 Men Sandra du levererar hel sköna bilder, o du borde ta upp fotograferingen igen, du är sååå duktig! (kom ihåg att jag redigerar mina bilder (Raw format) i Photshop, och det gör halva bilden)! Ha en skön dag 🙂 /Nina

    • Ja det är väl precis så det är, att man inte FÅR tycka att man själv är bra. Så okej, jag erkänner, jag tycker visst att jag är en bra fotograf 😉 Och visst kan jag, men jag tycker sååå mycket om dina bilder och känslan av värme och harmoni som de förmedlar! ^^
      Jag ser att det kanske blev lite väl dålig kvalité på mina bilder, efter att jag förminskade dem, i det här inlägget… Jag fotar också i RAW (eller NEF som det nu nödvändigtvis ska kallas med nikon) och redigerar i camera raw i ps precis som du. Det är guld!! Och jag skulle aldrig redigera en jpg om jag inte nödvändigtvis behövde 😉

  2. Vilken sag(-og-)arden! Ni är båda så duktiga! Fotografering är verkligen ett konstnärligt uttryck. Jag har försökt öva mig på att hitta nya vinklar och våga redigera mer avancerat än att förbättra färg, ljus och djup. Det är så roligt, men såååå tidskrävande!
    Sandra ja ska nog snart kika förbi, så att du vet! 😉

    • Javisst är det tidskrävande! Och för mig tar både rygg, axlar och nacke rejält stryk av att sitta vid datorn, så jag har helt fått lämna bort allt vad mer avancerad redigering heter. Förr sysslade jag med SÅ invecklade saker, men nu har all den kunskapen gått förlorad efter många år på latsidan.
      Tack! Och välkommen! 🙂

Leave a Reply

