En älskvärd växt

höns och trädgård 60_Medium höns och trädgård 61_Medium höns och trädgård 16_Medium höns och trädgård 21_Medium

Har jag sagt att jag älskar klätterväxter? Och då speciellt humle?

Där vi bodde när jag ännu bodde med mamma, täckte humlen in fasaden vid dörren och ett köksfönster varje år. Det är något med lummigheten den ger, som tilltalar mig. Den vid mammas fick aldrig några kottar, så den skulle aldrig ha dragit till sig flugor så som kottarna gör.

När huset blev sålt och vi fick höra stödet ska totalrenoveras, tänkte jag på humlen och såg för mitt inre hur rötterna slets upp och slängdes bort. Dessutom ville jag ha av jyst den humlen som inte får kottar. Så jag kollade med nya ägaren om det var okej att jag grävde upp lite humle, innan jag for dit och grävde.

höns och trädgård 22_Medium höns och trädgård 27_Medium höns och trädgård 25_Medium höns och trädgård 24_Medium höns och trädgård 28_MediumNu har vi tack vare den humlen, en väldigt lummig och trivsam terrass.

Leave a Reply

