Busy days

Idag har jag varit 28 år i exakt en vecka. Det är därför vi är helt och håller upptagna med att möblera om i rabatterna. Ja eller Daniel tar hand om ungarna och undertecknad gräver och delar perenner. Att trädgårdsmästaren har födelsedag på sommaren är väl en himla tur för alla inblandade, av flera orsaker.

  1. Man kan (förhoppningsvis) bjuda på födelsedagskaffet på terrassen. 
  2. Man kan baka jordgubbstårta.
  3. Om någon frågar vad man önskar sig i present kan man svara växter, mylla eller annat man för tillfället är i behov av.
  4. Det måste vara världsenkelt att hitta present åt mig som är trädgårdsmästare och har födelsedag precis mitt på sommaren!

I år hade jag perfekt terrassväder och kunde njuta i kvällssolen tillsammans med släkten. Jag fick både en redig skottkärra, en solhatt och presentkort. Det sistnämnda förvandlade jag enkelt till en baklucka full med klätterväxter och mylla vid Sunds, och DÄR kan vi knyta ihop säcken med orsaken till att det sker en ommöblering på utsidan. Dessutom behövde flera växter delas, få mera utrymme eller helt enkelt plockas fram ur skuggan under andra stora växter. 

Jag kan säga ÄNTLIGEN har mina perenner växt till sig så att jag kan börja fylla ut “hålen” i rabatterna. De hålen har varit fyllda med smultronplantor som fort växer till sig och täcker myllan. Nu rivs smultronen obarmhärtigt bort och ersätts med daggkåpa, lungört, potentilla, alunrot och astilbe. Det finns smultronplantor om någon vill ha?!

 

Jag ogillar blommande daggkåpa, så jag brukar föredra att klippa bort blommorna. Det blev en väldigt stor bukett, och eftersom jag snart börjar jobba passade jag på att öva på spiralen innan jag skänkte hela bunten till jobbet.  
  
Idag fortsätter ommöbleringen och bevattningen. Det går åt en hel del vatten till växter som blir flyttade den här årstiden. 

2 thoughts on “Busy days

  1. Har inte sett din trädgård sen i våras!! MÅSTE komma förbi snart! Kanske nästa vecka?? Smultron javisst! Har du kan jag gärna ta några. Har jag nåt du vill ha? Ska dela lite växter här också.. men vet int ännu vad som kommer att bli över. Hostor finns alltid åtminstone! 🙂

Leave a Reply

