En nykomling

Jag har ju inte presenterat nyaste tillskottet för er. Säg hej till Silkes-Lena! En vit silkeshöna som flyttade hit för nästan två veckor sedan nu. Straxt innan hon skulle få gå in till de andra upptäckte jag att hon hade väldigt långt gången benskabb (kalkben/fotskabb/fotkvalster, kärt barn har många namn), så nu har hon fått bo ensam sedan dess för att undvika att de andra också drabbas. Silkes-Lena har börjat se lite rufsig ut eftersom åkomman ska behandlas med exempelvis ricinolja som smörjs in på benen för att kväva kvalstren. Vid månadsskiftet ska hon äntligen få stiga in i hagen med de andra!

hönor12 (Medium)

 

Fotskabb är en väldigt vanlig åkomma i små flockar med höns, och alla drabbas mer eller mindre någon gång.

2 thoughts on “En nykomling

  1. silkeshönor är så fina!! 🙂 Nu när jag skulle in på din blogg så fick jag förresten hjärnsläpp och glömde bort vad den heter, gissa vad jag skrev in i sökfältet på google för att hitta hit? Jo, “finlandssvenska bloggare hönor” 😀

Leave a Reply

