Här är det lagom

Här sitter jag med två timmar kvar tills grindarna ska öppnas upp och trädgårdsintresserade släppas in. Jag har precis druckit kaffe, läst tidningen och bläddrat i Arbis kurskatalog (sjukt bra kursutbud i höst!!). Ingen panik. Ingen stress. Alldeles lagom. Trädgården är allt annat än perfekt, men så har jag varit i jobbet, och haft väldigt intensiva dagar där.  Det går inte att vara intensiv överallt, inte samtidigt iallafall. 

 
Allt sammanföll väldigt dåligt den här gången. Idag är det konfirmation här i staden, och igår stod jag ensam i butiken, med kunder upp över öronen och en kropp som värkte i slutet av dagen. Då visste jag att jag inte skulle orka feja i trädgården på kvällen. Och jag hade rätt. Istället sov jag på soffan ett par timmar, och sen när jag gick ut kändes det som att jag hade arbete upp över öronen. Allting var upp över öronen igår. 

Det var då jag släppte ribban, gick in och öppnade en chipspåse och tittade på en spännande Irene Huss-film. Ribban ligger fortfarande där ute någonstans i långgräset (ja för trimmern gav förstås upp också). Nä! Trädgården ska inte bli en stressfaktor, och jag tror inte att dagens besökare tänker på att en omplanterad vinbärsbuske är alldeles gul och ful, att inte alla klätterväxter är planterade vid den nya spaljén, eller att växthuset är ur bruk (gurksalladen är slut för i år, och nässlorna har frodats en bra stund redan). Det är så det är att vara en jobbande småbarnfamilj med trädgård.

   
   
Det är väl det som är huvudsaken, att vi älskar vår gård och trivs så bra att vi inte behöver åka utomlands för att njuta. Den är lagom åt oss. 

 Hoppas ni som besöker oss idag också tycker att den är lagom. Välkomna!

2 thoughts on “Här är det lagom

Leave a Reply

