Odlingssäsongen är igång!

I förrgår sattes de första fröna ner i jorden. Chilifrön av två olika sorter, paprika och solboll (frölämningar från ifjol).

20130328 Leon 246 (Medium)20130328 Leon 248 (Medium)

 

Jag använder mig av små drivhus som är lätta att så i, lätta att få lagom fuktigt, lätta att ta ut plantorna ur och lätta att tvätta ur sedan. Jag tror jag köpte dem på Erkin halli förra året, och inte kunde de vara hutlöst dyra heller eftersom jag tydligen köpte fyra stycken åt mig.
I vanliga fall brukar jag följa rekommendationerna och använda såjord, men nu hade jag köpt fel och kom hem med plantjord istället. Nu tror jag inte att det är någon större skillnad än att plantjorden är mer torvaktig och kanske lite annorlunda gödslad… men det går att så i den också! Man kan så i allt egentligen! Från såjord, plantjord, vanlig jord till sand, vadd eller direkt på en fuktad handduk.
Sedan jag studerade till trädgårdsmästare har jag använt mig av vermiculite som drar till sig värme och behåller fukten bra på sådden. Det är bra för sådana som lätt glömmer bort att vattna, eller inte orkar vattna fastän man vet att det skulle behövas.

Nu är det alltså bara att vänta på att fröna ska spricka och chiliplantorna börja gro! Om det lyckas tänkte jag sälja en del av plantorna på loppisracet som ordnas här i området den 30 juni.

Leave a Reply

