Utomhusarbete är som balsam för själen

I lördags när solen visade sig blev det en del trädgårdsarbete här på gården. Vi plockade bland annat ner växthuset , eller stommen av det, för att kunna bygga upp det på nytt i påskhelgen. Ni minns kanske att en höststorm rev ner hela gaveln och att vi för att förhindra mer skador plockade bort skivorna. Det värsta med hela växthusprojektet är att det innehåller 120 bultar och lika många muttrar… Tror ni inte att vi hade bort en hel del när vi gick igenom delarna?!20140414-200709.jpg

20140414-202548.jpg

Idag hade solen ännu mer solsken att bjuda på, så jag passade på att utnyttja min bror som barnvakt för att själv kunna lassa släpvagnen full med ris. Två gånger körde vi bort med trädgårdsavfall, och ändå finns det hur mycket som helst kvar.

Vi gick också den välbekanta vägen till Frill, där jag bodde i mina tonår. Med den nya ägarens tillåtelse grävde jag upp humlen som alltid växt så frodigt uppefter väggen. Ingen annan humle duger, för just den här humlen får inga kottar, så då drar den inte till sig några flugor heller.20140414-202449.jpg20140414-202504.jpg
Humlen planterade jag ner vid spaljeérna runt vår terass i hopp om att redan i sommar få det grönt och lummigt. Jag blev också tvungen att flytta kaprifolen som länge varit en riktig rishög vid yttertrappan… Nu får den istället växa upp ur gruset vid terassen en bit ifrån trappan. Jag hade ingen aning om det är rätt tid att flytta en kaprifol, men jag gissade att det är bättre att flytta den nu innan den har vaknat helt och hållet (Google säger att det var rätt! Hurra!).

Nu är kroppen väldigt trött efter allt utomhusarbete idag, men istället är hjärtat och själen väldigt, väldigt lycklig just nu.

Leave a Reply

