Kompoststatus

Det har varit mycket tankar kring kompost nu i vår, och jag har bestämt att det är i år vi ska ha en fungerande kompost! En ordentlig en utan kirskål eller nässlor växande i. Därför gick jag en kompostkurs vid Sunds, och har sedan det styckat en gammal (5 år) komposthög och använt materialet som fyllnad för att jämna ut marken där nya komposten ska komma. Eftersom det inte har varit något system alls på den gamla komposthögen, så har det blivit slängt både torvor av nässlor och kirskålsrötter på den, och därför har jag valt att inte använda kompostjorden till jordförbättring, utan bara som utfyllnadsjord.IMG_3760 IMG_3753IMG_3754

Nu skulle jag bara behöva samla på mig lite energi och bygga färdigt komposten. Vi har hämtat hem plastat galler att sätta runt kanterna på insidan, och vi har material att bygga av, så det är bara energin som fattas. Men fint blir det ju onekligen där under den gigantiska och skuggande häggen.

IMG_3897

 

Pga den stora förekomsten av kirskål bredde jag ut en gigantisk presenning framför komposten (den har i sin tur rotspärr under sig). Det blir troligtvis bräder ovanpå bara så att man inte behöver halka runt på plasten, och så att det ser snyggare ut. Här i hörnet ska det också byggas en större kaninbur eftersom kaninen växt ur sin bur, och så blir det antagligen lite skottkärrsparkering på samma gång.

2 thoughts on “Kompoststatus

  1. Läste ikapp och såg dina fläder sticklingar, hade en buske som jag tyvärr måste flytta och då sa den upp bekantskapen…måste tipsa om svartvinbärsbladsaft, smakar nästan som fläderblomssaft 🙂 Det måste du bara testa. Mysig gård ni har!!

Leave a Reply

