plommon onega

När jag blev färdig trädgårdsmästare i maj 2010 fick jag ett plommonträd av min mamma. Då bodde vi i en lägenhet, så det stackars trädet fick stå på balkongen hela den sommaren, och kom sig ner i jorden först till hösten när vi flyttade hit. Vi flyttade runt det en hel del innan vi hittade (vad vi då trodde) en bra plats, men den visade sig vara för torr så alla kartar föll av i ett tidigt skede.

Vid något tillfälle (vi kan säga typ tre år sedan) flyttade vi det en sista gång, och planterade ner det där det idag står, precis rakt utanför ytterdörren (ja en liten bit bort förstås). Förra året fick vi sedan våra allra första gula plommon som gravida jag smaskade i mig hastigt. I år kommer det ännu mera plommon (om nu inte sonen hinner rycka bort alla kartar), så resten av familjen hinner kanske smaka nu också.

Men om ni undrar så är den gula ‘onega’ ett väldigt gott plommon!
höns och trädgård 17_Medium

Leave a Reply

